mardi 30 juin 2009

Calator (2) - Norvegia

Chibley la Bergen

Chibley a sosit la Bergen cu Picton Castle. Picton Castle este un vas cu panze, cu trei catarge, inregistrat in Insulele Cook din Pacificul de Sud. Este ceea ce se cheama "o nava scoala". Venirea sa in portul norvegian se explica prin participarea la Tall Ships' Races 2008.



Chibley a venit la Bergen fara sa rasfoiasca vreun ghid turistic. Ne intrebam uneori daca nu este uneori interesant de procedat si asa: sa ajungi intr-un loc nou fara sa stii aproape nimic despre el, sa ai o privire deschisa, proaspata si curioasa. In cazul de fata, Chibley nu a procedat gresit, caci portul pe care il descoperim Amelia si cu mine este diferit de fotografiile din ghiduri.














Prezenta vaselor cu panze participante la The Tall Ships' Races 2008, cu fanioane multicolore si steaguri din alte continente, creaza o atmosfera de sarbatoare, astfel incat vechile cladiri din Bryggen trec, si din punct de vedere al fortei de atractie pentru nenumaratii turisti, pe planul doi.
Serile sunt feerice, mai ales cand navele sunt deschise sutelor de curiosi dornici sa urce la bord. Tentatia este mare, in astfel de ocazii, sa faci fotografii din unghiurile cele mai bizare.



Desi am vizitat Bergen in lung si-n lat, in jus si-n jos, am revenit cat am putut de des in port, pentru a privi vapoarele.















In vremea asta, Chibley nu a parasit vasul. Mi s-a parut intotdeauna nedrept sa nu poti sa cobori intr-un port in care nava ta a acostat. Probabil s-a amuzat putin in week-end, ascultand muzica de jazz de pe o scena instalata pe cheiul portului, in apropierea vasului.

Poate s-a amuzat si privind a doua zi dimineata muntii de canete goale de bere, consumate de turistii petrecareti.



Cu o seara inaintea plecarii, Chibley nu a mai rezistat. Fara voia nimanui, a coborat pe uscat. In acea seara a descoperit orasul. S-a plimbat prin stradutele inguste din Bryggen, vechiul oras de lemn,


a privit vitrinele luminate,


magazinele de suveniruri



si cine stie daca nu s-a indragostit de Bergen sau de o frumusete localnica. Fapt este ca nu s-a mai intors pe nava.

Ziua urmatoare a fost ziua plecarii. De dis-de-dimineata echipajele au fost pe punte, iar localnicii si turistii au invadat cheiul portului pentru a-si lua la revedere. Noi am mers la varful peninsulei Nordnes, in parcul de dincolo de Acvariu. De acolo se puteau vedea vasele plecand, unul cate unul, spre larg. Ca la orice plecare, exceptand poate plecarile in vacanta, despartirea a fost trista.


Portul s-a golit de vapoarele cu panze. Au ramas doua-trei ferriuri imense si cateva vaporase mai mici pentru traversari sau plimbari prin fiorduri. Dar nu mai erau navele cu panze si cu fanioane multicolore, iar portul ni s-a parut trist. Soarele a aparut, pentru a ne incuraja, si ne-am indreptat spre alte panze de apa.



Lipseau insa panzele navelor, asa ca ne-am intors din nou in port. Si atunci am vazut ca unul din vasele plecate de dimineata se reintorsese. Era Picton Castle. Am simtit ca s-a intamplat ceva deosebit. In jurul pasarelei coborata pe chei incepuse sa se stranga lume. Peste putin timp, mai multe afise au aparut in port. Ne-a fost teama sa le citim. Oamenii care le citeau pareau preocupati si tristi. Am intrat sa vizitam Muzeul Hanseatic, ne-am plimbat pe stradutele si prin magazinele din Bryggen. Am incercat sa nu ne gandim la ce se putuse intampla. Eram abatuti asa cum numai norvegienii pot sa fie.




Intr-un tarziu ne-am apropiat din nou de Picton Castle. Afisul disparuse. Oamenii de pe nava isi regasisera surasul . Chibley era din nou la bord!



De multe ori ne-am intrebat: oare cate nave s-ar fi intors din drum daca ar fi observat ca lipseste la apel o pisica? Cu siguranta, Chibley nu este o pisica obisnuita, iar oamenii de pe Picton Castle sunt cu totul deosebiti!

MSChirca

P.S. Retraind aceasta intamplare, am descoperit site-ul http://www.picton-castle.com/.

Sunt poze cu Picton Castle "cu toate panzele sus" si poze cu Chibley! Iar in jurnalul de bord al capitanului este mentionata si aventura lui Chibley la Bergen!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire