jeudi 12 novembre 2009

Radio (17) - Trenuri

Buna ziua tuturor !

Ar trebui sa adaug si „Toti in vagoane!”, caci astazi va invit la o calatorie cu trenul.
O calatorie prilejuita de expozitia „Toujours plus vite ! Les défis du rail” – „Mereu mai repede! Pariul transportului feroviar”. Inaugurata pe 27 octombrie, expozitia este organizata de Muzeul Artelor si Meseriilor din Paris si poate fi vizitata pana in luna mai a anului viitor.

Daca imi permiteti, as incepe prin a va prezenta foarte pe scurt prestigioasa si venerabila institutie ce gazduieste aceasta expozitie. Este vorba, nici mai mult, nici mai putin, decat despre primul muzeu stiintific si tehnic creat in Europa. Instalat in fosta manastire Saint-Martin-des Champs, Conservatorul National al Artelor si Meseriilor a fost fondat de catre Abatele Grégoire in 1794, ca un – si aici citez din proiectul pe care l-a prezentat Conventiei Nationale – „depozit de masini, modele, unelte, desene si carti din toate genurile de arte si meserii”. Colectiile Conservatorului devin rapid foarte bogate datorita in special confiscarii bunurilor aristocratilor, iar mai apoi prin donatii si achizitii judicioase, iar in 1802 muzeul isi deschide portile pentru publicul larg. Public care este intampinat de „demonstratori” ce explica modul de functionare a diferitelor mecanisme expuse.

Redeschis in 2000, dupa o renovare si o modernizare indispensabile, muzeul poseda astazi mai mult de 80.000 de exponate – dintre care doar 6.000 sunt prezentate permanent – si peste 15.000 de desene tehnice, dintre care unele dateaza inca din secolul al XVII-lea. Aici vizitatorul poate descoperi, intre altele, laboratorul lui Antoine Lavoisier, avionul cu care Louis Blériot a traversat Canalul Manecii, pendulul lui Léon Foucault sau uimitorul teatru al papusilor automate.

Asadar, un cadru ideal pentru expozitia dedicata istoriei transportului feroviar. Mereu mai repede pe sine – de la locomotiva cu abur pana la trenul de mare viteza, TGV. Daca in 1859 traseul Paris-Marsilia dura aproape 20 de ore, astazi ii sunt suficiente trei ore. Dar, pentru asta, cati ani de cercetari si progres tehnic!

Expozitia insasi este conceputa ca o invitatie la drum: vizitatorul se deplaseaza intr-un vagon imaginar in care sunt prezentate circa 50 de exponate. Printre acestea as mentiona macheta animata a sasiului locomotivei Stephenson din 1838 sau cea a trenului ce a circulat intre 1938 si 1981 pe axele Paris-Le Havre si Paris-Cherbourg, tren poreclit „Salamul” din pricina designului sau surprinzator. As mai mentionan macheta „automotivei de mare viteza” sau una din rotile ce echipau TGV-ul care a stabilit, in aprilie 2007, recordul de viteza pe sine la 574,8 km/h.


St Pancras International - gara in care Eurostarul ajunge la Londra dupa 2 ore 15 minute de la plecarea din Paris - noiembrie 2009


Electrificarea, informatizarea si automatizarea retelei - etape esentiale in evolutia spre transportul feroviar de astazi – sunt evocate prin intermediul exponatelor si al filmelor de arhiva. Desi accentul este pus pe aspectul tehnic al evolutiei transportului feroviar, expozitia lasa un loc important si creatiei artistice pe care acesta a inspirat-o, ca si schimbarilor pe care le-a provocat in domeniul perceptiei pe care o avem despre timp si distante, sau cel al mobilitatii fiecaruia dintre noi.

Iar pentru cei mai tineri vizitatori, copiii intre 6 si 9 ani, scenografii expozitiei au imaginat o vizita sub forma unui joc amuzant, plin de enigme si descoperiri pe masura curiozitatii lor.

Asadar, pentru o eventuala vizita la Paris, pastrati cateva ore si pentru Muzeul Artelor si Meseriilor si lasati-va tentati de „glasul rotilor de tren”!

Amelia Chirca - Interventie in emisiunea „Stiinta in cuvinte potrivite“, Radio Romania Cultural, realizatori Corina Negrea si Dan Manolache, care a putut fi ascultata in direct pe http://www.srr.ro/, incepand cu ora 13 :15, ora Romaniei, miercuri, 11 noiembrie 2009.

2 commentaires:

  1. Ma intreb ce s-a ales oare de muzeul tehnic din Bucuresti, parcul Carol?

    RépondreSupprimer
  2. @Purple Rain - Recunoastem ca nu am fost de mult la Muzeul tehnic Leonida. Am vazut pe internet ca e bine merci, dar nu stim daca e suficient de atragator. Cam pe unde am fost am vizitat muzeele tehnice, care devin interesante tocmai cand nu se rezuma la rolul de "muzeu". Cel mai recent vizitat, Vilvite (adica "Vreau sa stiu") la Bergen era plin de tineri. Ne-ar place sa stim ca si la Bucuresti e asa!

    RépondreSupprimer