lundi 3 mai 2010

Romania (3) - Marketing evlavios

"Nu stiti unde e mulãn rujul?" – ma trezeste din visare un trecator.
"Cin' sa fie?"
"Mulãn rujul!"
"Nu stiu, imi pare rau"
– raspund rusinat, dumirindu-ma si recunoscandu-mi lipsurile. Habar n-aveam ca exista un Moulin Rouge si la Bucuresti. De ce sa nu fie, la urma urmei?


Visam privind biserica Domnita Balasa. Un steag infipt in apropierea intrarii imi zgandarise simtul patriotic. Sigur ca asa ceva nu era inainte de '89! Dar oare pe vremea aia erau tot asa, doi-trei cersetori sa-si faca veacul in apropierea locurilor pentru pus lumanari? Cred ca da, poate nu in permanenta aici, CC—ul era prea aproape, poate mai trecea cate un tovaras pe jos spre sau dinspre sediu si ar fi fost tentat sa dea pomana. Visam…

Ma uitam ganditor la cele doua adaposturi pentru pus lumanari – asa cum sunt la mai toate bisericile din Bucuresti. Una pentru "Vii", cealalta pentru "Morti". Si ma intrebam ce responsabil de "marketing evlavios" o fi avut strasnica idee cu separarea lumanarilor pentru vii si pentru morti. Pentru ca nu poate fi altceva decat o geniala idee comerciala: daca se duce omul la biserica, trebuie musai sa cumpere minimum doua lumanari, una pentru vii si alta pentru morti. Doar n-o sa te zgarcesti sa cumperi o singura lumanare si sa crezi ca Dumnezeu iti accepta de-a valma, pe o singura flacaruie, si rugaciunile pentru vii si cele pentru morti!


"Viii cu viii si mortii cu mortii" – imi vor raspunde, uniti, adeptii lozincilor din toata lumea. Lumanarile trebuiesc neaparat aprinse separat, pentru ca fumurile celor doua festile sa nu se amestece! Va dati seama ce munca in plus pentru "Cei de Sus" sa stea sa separe, dupa ce s-au amestecat, fumurile pentru "vii" de cele pentru "morti"!?

In sufletul meu nu pot sa-i separ insa pe cei care "imi sunt", de cei care "mi-au fost". Si am de gand sa adun in flacara unei singure lumanari si rugaciunile pentru cei care sunt, si pentru cei care au fost, si pentru cei care vor fi. (- Uf, bine ca nu au pus si o alta cutie pentru "Cei care vor fi"!)

Hotarat, cumpar o singura lumanare. Ajuns in fata cutiilor ma opresc nehotarat: sa o pun la "Vii", sa o pun la "Morti"? Ezit. Ce-or zice cei morti, daca pun lumanarea la "Vii"? Vor crede ca i-am uitat? Ce-ar zice unul dintre cei "vii" daca ar trece pe langa mine tocmai cand pun unica lumanare la "Morti": "Uite, ma, ca la noi nu se gandeste!"

Mare e puterea ta, Doamne! Si a marketingului.
Ma intorc sa mai cumpar o lumanare!

4 commentaires:

  1. Ce bine-ai facut! Acum vorba aia, nu saracim cu o lumanare in plus sau una in minus. Decat sa te perpelesti pe toate partile ce-or zice unii si altii, mai bine doua. :))

    RépondreSupprimer
  2. Uneori termin cate o povestire imaginandu-mi "ce s-ar fi intamplat daca..." A fost si cazul celei de mai sus ;)
    In vacanta petrecuta la Bucuresti in luna trecuta, am fost de mai multe ori la biserici si la cimitir, si am aprins de fiecare data una sau doua lumanari. Pentru toti cei care sunt vii in sufletul meu.
    Ceea ce ma deranjeaza in povestea cu "Viii si Mortii" sunt tertipurile negustoresti cu lucrurile sufletesti...

    RépondreSupprimer
  3. EU CRED CA ATUNCI CAND SAU ASEZAT CASUTELE PENTRU VII SI MORTI SEPARAT ,NU SAU GANDIT NICI O CLIPA LA VRIUN MARCHETING ,SAU LA FAPTUL CA NU LE VOM PASTRA O VIE AMINTIRE CELOR CARE NU MAI SUNT PRINTRE NOI ,PUR SI SIMPLU ESTE VORBA DE DOUA LUCRURI DIFERITE PE CARE NU TI PREA PERMITI SA LE AMESTECI .ORICAT DE SARAC AI FI TOT CUMPERI DOUA LUMANARI PE CARE SA LE ASEZI FIECARE LA LOCUL CUVENIT.

    RépondreSupprimer
  4. @Anonyme - Pacatul cutiilor pentru "Vii" si "Morti" este ca deturneaza din start aprinderea unei lumanari de la simbolul ei primordial, transformand-o intr-o afacere gen "Da Doamne, ca si eu dau". Eventual aprind nu doua, ci patru lumanari, si mai groase si le pun cat mai in fata, sa fiu vazut mai bine...

    Cand aprindem o lumanare ar trebui sa ne gandim ca " Lumânarea este simbolul credinţei . O lumânare curată şi frumoasă reprezintă un credincios care aşteaptă învierea cea de obşte şi care se dăruieşte din iubire faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni pentru a răspândi lumină în jur." (Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, 28 oct. 2009, http://www.basilica.ro/ro/stiri/sfintirea_noii_fabrici_de_lumanari_a_arhiepiscopiei_bucurestilor.html)

    RépondreSupprimer