lundi 24 mai 2010

Film (2) - Corneliu Porumboiu

Politist, subiectiv

Rareori am vazut un film care sa-mi placa mai mult! Si niciodata nu mi s-a intamplat sa o aud pe Ami spunand: "Daca nu ar fi un film romanesc, as zice sa plecam!" Pentru a-i confirma parerea, un scaun din spatele nostru a scartait usor si lumina de pe culoar s-a strecurat pentru o clipa in intunericul salii de langa Beaubourg.


Am savurat lungile momente de asteptare - oare cu ce altceva este umpluta in proportie de 90% viata noastra cea de toate zilele? Cand politistul i-a spus la telefon unei colege ca o va astepta pe culoar 10 minute, am soptit: "Banuiesc ca vom astepta impreuna cu el!" si am avut dreptate. Aveam deja antrenamentul unei ore si mai bine de filatura in compania politistului vasluian.

Dupa zeci de filme politiste americane cu crime perverse si tragatori de elita, cu exterioare de carte postala, cu interioare filmate cu filtre pastel, cu laboratoare ultra-dotate, cu inspectoare blonde super-inteligente, cu politisti rasi si frumosi, care niciodata nu ar sorbi (vai!) dintr-o ciorba ca politistul lui Corneliu Porumboiu, "Politist, adjectiv" vine ca o superba si necesara aducere la realitate.

Ne-a amuzat enorm scena finala, in care am regasit schemele savante utilizate de "expertii" filmelor americane pentru rezolvarea cazurilor imbarligate. O desfasurare de forte demna de o tara membra NATO pentru prinderea in flagrant delict a periculosilor infractori.

Rareori ni s-a intamplat sa discutam mai mult despre un film, chiar daca ne situam pe pozitii complet opuse. Si poate tocmai din cauza asta, in mintea mea se reia de atunci in bucla melodia care insotea genericul de final:
http://www.youtube.com/watch?v=p2GBH1p7R_Y&feature=related

(Ce seara minunata, Ian Raiburg, pe versuri de Grigore Vieru)

3 commentaires:

  1. Se pare ca trebuie sa-l vad neaparat! ;)

    RépondreSupprimer
  2. @Purple Rain - Curaj! Cred ca reactiile pot fi extreme, depinde si de dispozitia in care te afli. Am intalnit si afirmatia (Iulia Blaga, pe HotNews.ro, 3 iulie 2009) ca ar fi "unul din cele mai bune filme romanesti din toate timpurile". Amelia il considera si ea un superlativ...

    RépondreSupprimer
  3. Eu nu l-am vazut... desi am tot vrut, dar n-am avut cum sa ajung... Poate il da la televizor cindva...
    M

    RépondreSupprimer