dimanche 25 juillet 2010

Teatru (3) - Théâtre des Bouffes du Nord, Paris

"Am pastrat vechile scaune de lemn de la balcon, dar le-am acoperit cu o panza noua. In timpul primelor reprezentatii, cateva persoane au ramas lipite, la propriu, de scaune si a trebuit sa rambursam cateva doamne foarte suparate de a fi lasat cate o bucata din rochie.
Din fericire, au fost si foarte multe aplauze, semn al unui succes aproape zdrobitor, caci bucati mari din plafon s-au desprins sub efectul vibratiilor si au cazut, ratand de putin capetele spectatorilor."

Asa descrie Peter Brook atmosfera primelor spectacole la Théâtre des Bouffes du Nord, dupa redeschiderea sa din 1974 cu Timon din Atena (http://www.bouffesdunord.com si "Points de suspension", 2004).




intraresala
fotoliiafis



Foto MSC



Bouffes du Nord: teatru de 530 de locuri, construit in 1876 la marginea, de atunci, a Parisului, in cartierul La Chapelle, undeva in spatele Garii de Nord. Prima reprezentatie, o revista muzicala, nu are nici un succes. Nici urmatorii 10 ani nu sunt mai promitatori. Politia trebuie sa intervina pentru a evacua spectatorii care se pasioneaza prea mult pentru actiunea desfasurata pe scena. In 1885, dupa ce directoarea teatrului pleaca cu incasarile, teatrul este inchis. La redeschidere, se joaca piese cu subiecte istorice, ce dureaza de la 7 seara pana dupa miezul noptii. La pauza, pe marea soba comuna, se incalzeste mancarea adusa de acasa. Dar in 1893-1894 se joaca si Ibsen sau Bjornstjerne Bjornson (Nobel, 1903).

In 1904 teatrul este renovat, se introduce curentul electric si este rebotezat: Théâtre Molière. Dupa pauza impusa de primul razboi mondial, teatrul devine, pentru cativa ani, un music-hall de succes. Anii '20 inregistreaza insa transformarea multor sali de teatru, in special a celor mici, de cartier, in sali de cinema. Les Bouffes du Nord supravietuieste cu greu. Dupa 1935 se joaca episodic. Dupa razboi se incearca a revigorare teatrului, rebotezat Théâtre des Carrefours, care isi incepe pe 25 mai 1945 noua viata cu o piesa sovietica: Invazia, de Leonid Leonov. In iunie 1952, teatrul este inchis, deoarece nu mai raspunde normelor de securitate.

"Intr-o zi, Micheline Rozan mi-a zis: "In spatele Garii de Nord e un teatru de care toata lumea a uitat. Am auzit spunandu-se ca inca mai exista. Sa mergem sa vedem!" Ne-am urcat intr-o masina, dar ajunsi la locul unde ar fi trebuit sa fie teatrul, nu mai era nimic, doar o cafenea, un magazin si o fatada cu multe ferestre, tipica imobilelor pariziene din secolul XIX. Am vazut totusi pe zid coltul unui carton care astupa o gaura. L-am scos si am patruns intr-un tunel prafuit, pentru ca apoi sa ne ridicam privirea si sa descoperim, paraginite, carbonizate, ruinate de ploaie, ciuruite, dar cu toate acestea nobile, umane, luminoase, sa-ti taie rasuflarea: les Bouffes du Nord." (Peter Brook)

1 commentaire:

  1. Bună Ziua!
    Eu sunt Vlad, unul dintre membrii Radio Whisper, un radio anti-manele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am vizionat cu atenţie blogul tău şi vreau să spun că am fost foarte fascinat de ceea ce am găsit. Am fost atras de subiectele interesante şi de originalitatea articolelor. Felicitări ! Încep să îl citesc cu drag.
    Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău ; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doreşti, poţi să ne recomanzi orice articol şi noi îl vom promova.
    Cu scuzele de rigoare pentru acest mesaj de tip spam,acest mesaj este dedicat tie si la cei care merita care ii citim aproape zi de zi.
    Ne-ar face plăcere, de asemenea, să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piesele necenzurate, avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă numeroasă, de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că, poate, ai vrea să ni te alături şi să colaborăm, binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place. Dorim, de asemenea,sa iti acordam un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultătorilor noştri.
    Îţi mulţumesc pentru timpul acordat, iar acum îţi propun să adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul radiowhispercom sau un email radiowhispercom@yahoo.com pentru a discuta mai multe.www.radiowhisper.com
    Mulţumesc,Cu stimă Vlad!

    RépondreSupprimer