samedi 2 octobre 2010

Radio (32) – Georges Charpak


Interventie in emisiunea "Stiinta in cuvinte potrivite", Radio Romania Cultural, realizatori Corina Negrea si Dan Manolache, emisiune care a putut fi urmarita in direct vineri, 1 octombrie2010, incepand cu ora 13:15, ora Romaniei, pe http://www.radioromaniacultural.ro/



Extras

Astazi as vrea sa va vorbesc despre un tanar care tocmai implinise 86 de ani si care ne-a parasit saptamana aceasta. Este vorba de fizicianul francez Georges Charpak, laureat in 1992 al Premiului Nobel pentru fizica.

Pregatind interventia de astazi, mi-a trecut prin minte cuvantul "omagiu" si am regretat ca termenul este, pentru mai multe generatii de romani, atat de compromis. Apoi mi-am amintit de sclipirea malitioasa din privirea profesorului Charpak si de indemanarea cu care manuia autoderiziunea si mi-am zis ca in mod cert un "omagiu" i s-ar fi parut prea... scrobit. […]



Pentru omul de stiinta care colaborase cu Fréderic Joliot-Curie, fizica era "cea mai exigenta si uneori cea mai distrugatoare dintre iubite! Zi si noapte, iarna si vara, dimineata si seara, ea te urmareste, te invadeaza, te umple de fericire sau te aduce in pragul disperarii."
[…]
Tanarul evreu polonez emigrat de putin timp in Franta, tara a carei nationalitate nu o dobandise inca, devenise membru activ al Rezistentei franceze in timpul celui de al doilea razboi mondial si avea sa fie deportat la Dachau… Tanarul savant octogenar sublinia necesitatea unei "enorme investitii in educatie, unicul antidot contra manipularii de catre integristii religiosi sau politici a unor multimi abrutizate de mizerie si ignoranta".

2 commentaires:

  1. un grand homme ce Charpak et une grande perte !
    il mérite qu'on parle de lui -
    les dahlias sont magnifiques !
    bonne fin de journée et joli dimanche à vous !

    RépondreSupprimer
  2. Very nice these flowers...beautiful color!

    greetings, Joop

    RépondreSupprimer