lundi 29 novembre 2010

Dürer - Floarea fidelitatii - Paler (5)*


Octavian Paler - Eul detestabil – Editura Albatros, 2005
Capitolul 2 – Floarea fidelitatii (pag. 17-19)

La randul sau, Dürer pare sa spuna: "Nu datorez nimic nimanui. Mi-am cautat un maestru, dar nu m-am gasit decat pe mine". (vezi http://chirca-aici-acum.blogspot.com/2010/11/privind-cu-octavian-paler-4-durer-adam.html)

Si abia acum observam ca tine in mana o floare.

Un pictor poate sa tina din multe motive o floare in maini, intr-un asemenea moment, mai ales ca are douazeci si doi de ani. Poate ca floarea respectiva ii aminteste de ceva sau poate ca tocmai a primit-o de la o persoana iubita si vrea sa imortalizeze acest dar; sau poate a rupt-o si nu s-a indurat sa o arunce. Deci, de ce ne-am mira?

Ma mir totusi. Floarea e modesta, nepretentioasa. Parca prea modesta pentru un barbat atat de elegant si atat de sigur de valoarea sa. E o floare oarecare, smulsa parca din marginea unui drum. Fara stralucire, fara mister. De ce a ales-o? Pentru contrast? Tanarul pictor din Nürnberg nu avea nevoie de un artificiu pentru a se pune in evidenta. Buzele carnoase si rosii, senzuale, fata frumoasa si ferma, parul, privirea, decisa si linistita, fixand o tinta nevazuta, atrag singure atentia. Te intriga chiar
.
[…]




E riguros ca un principiu. Perfect drept, perfect calm. Tinand o floare, pe care iarasi o vedem, umila langa vesmintele lui. Si care pare desprinsa din pamant cu radacina cu tot. Are frunzele crestate adanc si floare mica, discreta, abia deosebindu-se de frunze. Discretia ei paleste si mai mult din pricina mainilor care o tin, nervoase, energice, virile. […]

Albrecht Dürer
Autoportrait ou Portrait de l'artiste tenant un chardon (1493) – detalii
Musée du Louvre, Paris


Daca a renuntat la toate florile superbe care pot incanta ochiul si pot spori eleganta unui barbat tanar, daca a preferat florilor nobile o simpla, o modesta floare de ricin salbatec, pentru ca o asemenea floare pare sa tina in maini Dürer, inseamna ca a vrut sa dea acestui amanunt un inteles anume. Neostentativ, fireste. Un simbol autentic nu e niciodata ostentativ. Cei pregatiti sa inteleaga un lucru n-au nevoie, oricum, ca acel lucru sa fie strigat in urechi. Sunt de ajuns un indiciu, o sugestie, un semn discret, cum e aceasta saracacioasa tulpina inflorita care simbolizeaza, poate, in simplitatea ei caracterul secret, imprevizibil, al existentei. […]

In acest caz, tabloul pictat pentru a fi oferit logodnicei artistului, e mai mult decat un legamant de circumstanta. E un legamant tainic, de fidelitate fata de ideal, al unui om care se simte responsabil de sine insusi. […] Nu s-a zis ca a fi credincios inseamna a crede in tine insuti?

Note MSC

Autoportretul pictat de Dürer la varsta de 22 de ani (vezi http://chirca-aici-acum.blogspot.com/2010/11/privind-cu-octavian-paler-3-durer-si.html) este considerat ca unul din primele autoportrete independente din pictura occidentala.

Primul portret independent de la Antichitate incoace este considerat cel al lui "Jehan roi de France", pictat inainte de 1350 si expus acum la Luvru (vezi http://chirca-aici-acum.blogspot.com/2010/01/ferestrele-luvrului-prima-duminica.html).

La Albertina, la Viena, se pastreaza un autoportret desenat de Dürer la varsta de 13 ani (1484):



Autoportretul pictat in 1493, pe cand se afla la Strassburg, este considerat ca fiind un cadou adresat de Albrecht Dürer logodnicei sale, Agnes Frey, cu care urma sa se casatoreasca in 1494, la intoarcerea sa la Nürnberg. Ciulinul pe care il tine in mana tanarul Dürer se numeste in germana Mannstreu, ceea ce poate traduce prin "fidelitatea barbatului" (Mannstreue). Chiar daca Octavian Paler nu citeaza aceasta interpretare, autorul da insa intregului capitol titlul de "Floarea fidelitatii".

De remarcat inscriptia ce se afla deasupra capului pictorului: 1493, Min sach die, gat als es oben schtat, care se poate traduce prin "Ceea ce mi se intampla este ceea ce e scris acolo sus".


P.S. Afara este o liniste si mai adanca decat de obicei. Este ora 3 noaptea. Privesc pe fereastra. A nins!


* "Într-"O istorie subiectivă a autoportretului" publicată în 2005 sub titlul "Eul detestabil", Octavian Paler îşi invită cititorii să privească împreună cu el câteva tablouri celebre. Din carte lipsesc din păcate reproducerile tablourilor. Există doar la începutul fiecărui capitol câte o mică fotografie alb-negru, de slabă calitate, a unui detaliu de tablou. Mult prea puţin pentru a putea gusta întreaga savoare a comentariilor făcute de scriitor.
Să parcurgem încă o dată Eul detestabil de Octavian Paler, alăturând pasajelor consacrate descrierii tablourilor, şi imaginile acestora." - Paler (1)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire