mardi 7 décembre 2010

Dürer - Autoportret, 1500 - Paler (7)*


Cartile tineretii au ramas la Bucuresti. Cand am mai fost pe acolo, am mai adus cate una mai draga, ca Apararea lui Galilei a lui Octavian Paler. In 2005, am venit cu Eul detestabil, care tocmai iesise in librarii. “Pune-o la capul patului” – a spus Amelia, pe cand ne uitam in oglinda. “Sa ne fie o carte de capatai ;)”

Apoi ne-am zis ca Eul detestabil ar merita sa fie completat cu reproducerile tablourilor comentate de autor. Si am inceput sa publicam pe blog un fel de serial: Privind cu Octavian Paler. “Eul detestabil” ilustrat. Adaugam doar o reproducere cat mai fidela a fiecarui tablou analizat si cateva informatii pe care le-am putea numi "tehnice". Am ajuns azi la episodul 7.

Cat despre cuvintele scrise de Octavian Paler, le savuram pure, fara comentarii. E pacat sa torni apa intr-un vin vechi si bun.

"Cel mai celebru dintre autoportrete ni-l arata in intregime din fata. Vizibila, inca, grija pentru eleganta, dar ea nu mai e atat de izbitoare. Fiul modestului argintar s-a obisnuit sa fie un om pretuit. In schimb, izbesc acum duritatea expresiei si ingandurarea privirii. O taina invaluie acest chip redat cu maxima precizie. […]

Chipul lui Dürer ne pune in dificultate, caci este greu de spus de unde vine linistea lui, de la o vointa iesita din comun sau de la rugaciunea pe care o murmura."

Octavian Paler – Eul detestabil, Editura Albatros, 2005
Capitolul 2 – Floarea fidelitatii, p. 20-21


Durer
Albrecht Dürer - Autoportret (1500)
Ulei pe lemn de tei, 67 x 49 cm
Alte Pinakothek, München


Note MSC

La dreapta sus, sta scris: Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effin / gebam coloribus aetatis / anno XXVIII, deci: Astfel m-am pictat pe mine insumi, Albrecht Dürer din Nurnberg, cu culori trainice, la ani 28.

Frumos spunea cineva: "A travers cette oeuvre, Dürer rend hommage au caractère divin de son art".

Ce se mai picta pe la 1500 in Europa?

Hieronymus Bosch termina de pictat Corabia nebunilor

Bosch

iar Sandro Botticelli incepea sa picteze Nativitatea mistica

Botticelli



Tot in 1500, Erasmus publica la Paris Adagia, o culegere de circa 800 proverbe, din care spicuim cateva:
Festina lente;
Ubi amici, ibi opes;
Nulla dies sine linea…



Privind cu Octavian Paler. "Eul detestabil" ilustrat (7) – Dürer. 1500
Foto: Internet


* "Într-"O istorie subiectivă a autoportretului" publicată în 2005 sub titlul "Eul detestabil", Octavian Paler îşi invită cititorii să privească împreună cu el câteva tablouri celebre. Din carte lipsesc din păcate reproducerile tablourilor. Există doar la începutul fiecărui capitol câte o mică fotografie alb-negru, de slabă calitate, a unui detaliu de tablou. Mult prea puţin pentru a putea gusta întreaga savoare a comentariilor făcute de scriitor.
Să parcurgem încă o dată Eul detestabil de Octavian Paler, alăturând pasajelor consacrate descrierii tablourilor, şi imaginile acestora." - Paler (1)

5 commentaires:

  1. felicitari pentru acest serial! ambii au fost niste titani printre muritori!

    RépondreSupprimer
  2. A propos de cartile tineretii si de majoritatea cartilor ramase la Bucuresti, am totusi o carte cu mine. Cartea este ''Viata pe un peron''-Octavian Paler. Din pacate nu am ''Eul detestabil'' , in schimb sper sa am ocazia sa va citesc serialul. De asemenea pictura ma intereseaza si imi da trairi adanci ca orice imagine care spune mai mult decat cuvintele!

    RépondreSupprimer
  3. @ Donca - Multumim! Munca de furnica, dupa cum citeam de curand pe un blog ;)
    http://doncaserj.blogspot.com/2010/12/reteta-pentru-implinirea-viselor.html#comments

    RépondreSupprimer
  4. @ Doina - Deci nu suntem singurii care am adus cu noi cartile lui Paler! Ne bucuram mult ;)

    RépondreSupprimer
  5. ces peintures anciennes me fascinent !
    je peux rester des heures à les contempler !
    j'espère que votre semaine se déroule bien !
    bisous

    RépondreSupprimer