lundi 7 mars 2011

Cehov la Paris

1
"Nu o să mai merg la teatru decât la Bucureşti!" - exclamă cu obidă una din cele trei spectatoare. Cele două vecine de suferinţă aproape că-i dau dreptate.

2
Era vineri, 4 martie 2011, la pauza celor Trei surori de Cehov, la Comedia Franceză.

3
E drept că au fost şi momente în care nici nu s-a putut auzi bine textul "declamat" (meteahnă veche a Comediei Franceze) pe scenă, din cauza sforăitului uşor al unui spectator din apropiere, definitiv învins …

4
Hotărât lucru, parizienilor nu le reuşesc punerile în scenă cu piesele lui Cehov. A treia mare decepţie aici, după Unchiul Vania la Bouffes du Nord şi Livada de vişini la Théâtre de l'Odéon. "Jamais deux sans trois"!

5


Numai cu expresii de genul "Ma très chère", "Ma douce", "Ma précieuse", "Ma toute dorée" etc. nu se va reuşi niciodată să se traducă şi să se redea sufletul pieselor ruseşti.

6
Ştim că nu puţine sunt spectacolele foarte bune văzute aici şi că nu vom rezista atracţiei sălilor de teatru. Dar încă o dată Cehov la Paris – asta nu! Niciodată!

7

Apropo, ştiţi că din noiembrie 2010, la Théâtre de la Huchette - unde se joacă fără întrerupere, din 1957, La cantatrice chauve şi La leçon - se joacă în fiecare sâmbătă, de la ora 21, şi "Doamna cu căţelul"? Oare cum o fi?

13 commentaires:

  1. La Bucuresti am vazut puneri in scene magistrale,atunci cand eram in tara! Din pacate, cand suntem in concediu in Romania si am vrea sa mergem la teatru, este stagiunea inchisa. Am mai prins pe litoral o reprezentatie cu Take, Yanke si Kadar, in care juca Beligan, Marin Moraru si altii. Sigur ca o reprezentatie la care adormi, nu este interesanta.

    RépondreSupprimer
  2. Trebuie sa precizez ca nu eu eram spectatorul adormit, fiind vindecat de Cehov parizian si deci absent ;)

    RépondreSupprimer
  3. nu stiu ce sa zic de interpretarile lui Cehov, da-mi plac fotografiile.
    o zi buna

    RépondreSupprimer
  4. Olá, amiga!
    Um lindo dia!
    Bom Carnaval!!!
    Beijos.
    ♫♫.•*¨*•♫♫¸
    ღ°ºBrasil♫º
    ♥º

    RépondreSupprimer
  5. So sorry that the show was a disappointment!

    My personal favorite, all-time favorite, was the Cherry Orchard staged by the Piccolo Teatro di Milano, with Valentina Cortese. Giorgio Strehler as director and Giancarlo Fortunato as diettor di scena. Unforgettable.

    Have you seen the movie "Oncle Vanya on 42nd Street" about a rehearsal of the play by New York actors, played in a rundown theater? Director was Louis Malle, a real gem and document about stage craft at its finest.

    Cheers,
    merisi

    RépondreSupprimer
  6. Ce pierdere a iluziilor! Pentru cei ramasi la Bucuresti (era sa zic, aici, la tara), Comedia franceza este inca (era) bastionul rostirii frumoase, a punerii in scena inspirate si relevante pentru subiect, a unei regii traditionaliste de solida valoare. Pacat!
    Sa stiti ca nici la Bucuresti nu mai sunt multe spectacole de vazut. Majoritatea sunt mizerabiliste, cu subiecte mici, oameni mici, montari de care nici nu merita sa vorbesti, daramite sa iti aduci aminte.
    Alt grupaj de spectacole sunt cele de umor gros, in care toata lumea trebuie sa inteleaga pina la urma cand s-a spus o gluma si eventual sa se si puna rasete pe banda (ca la serialele americane). Rar de tot mai vine cate un mare regizor nepervertit de criteriile actuale, care sa puna in scena un spectacol demn de vazut.
    In sala se observa adesea cupluri in care unul din parteneri intelege poanta glumelor (uneori intelege chiar subiectul piesei) si il explica tare si clar partenerului, astfel incat mai inteleg si vecinii de rand. Toti rad apoi sanatos, la mult timp dupa ce s-a trecut la alt paragraf.....

    RépondreSupprimer
  7. Deşi mi-am promis că azi nu mă gândesc decât la lucruri frumoase şi nu-mi dau voie să mă întristez deloc, am să mărturisesc că mă roade regretul că n-am învăţat rusa.
    Cehov, Tolstoi, Dostoevski, Gogol, Puşkin, ar fi avut cu totul alt gust citiţi în limba lor...

    Grăitoare fotografiile orhideelor moarte! :|

    RépondreSupprimer
  8. @ pharaonx - Ne bucuram ca au placut fotografiile!

    RépondreSupprimer
  9. @ Magia da Inês - Hello! Thank you for the visit! Have a nice carnival ;)

    RépondreSupprimer
  10. @ Merisi - Thank you for the visit and for the interesting information! Regrettably, we didn't see neither the Cerry Orchard in Milano, nor the 1994 film by Louis Malle. Maybe someday ;)

    RépondreSupprimer
  11. @ Domnina - Spulberarea iluziilor privind Comedia franceza? Nu neaparat.
    Fetelor nu le-a placut punerea in scena, iar eu nu am avut curajul sa mai vad inca un spectacol Cehov la Paris... Mi-e dor insa sa vad cateva piese bune la Bucuresti ;)

    RépondreSupprimer
  12. @ arcadia - Impresionati de ceea ce ne spui! Nu este niciodata prea tarziu pentru a invata o limba straina! Ar fi frumos si bine ;)
    Cu greu ne-am obisnuit aici cu filmele dublate, caci nimic nu poate egala versiunea originala.
    Dar interpretarile franceze ale pieselor lui Cehov se opresc nu numai la barierele limbii, ci, mai ales, ale sufletului rus!

    RépondreSupprimer
  13. @ arcadia - Multumim pt remarca in legatura cu fotografiile! Speram ca cineva sa observe si sa ne spuna ;)

    RépondreSupprimer