jeudi 17 mars 2011

Parmigianino - Autoportret în oglindă convexă – Paler (19)*

"E suficient să privim ciudatul autoportret al lui Parmigianino, pictat pe un oval de lemn de forma unei oglinzi, ca să rămânem pe gânduri. Ce s-a întâmplat oare? Unde este celebra armonie a Renaşterii? […]

Parmigiano, rămas singur, ia o oglindă convexă şi se priveşte. O aranjează în aşa fel încât îşi vede mâna distorsionată şi uriaşă. Apoi îşi face neobişnuitul autoportret, pe un panou convex, în care identifică tabloul cu însăşi oglinda. Ce rost are această mână monstruoasă? ne întrebăm. Vrea cumva pictorul să demonstreze că distorsiunea e tot atât de naturală ca şi aparenţa normală a lucrurilor? ori să pună între chipul său şi sine o mână diformă? […]



1
Francesco Mazzola, zis Parmigianino (1503-1540)
Autoportret în oglindă convexă, 1523-1524
ulei pe semisferă din lemn de plop, diametru 24,4 cm
Kunsthistorisches Museum, Gemaeldegalerie, Viena

Ea ne intrigă şi poate tocmai asta a vrut pictorul: să ne fixeze privirea asupra mâinii sale. Ca efectul să fie şi mai sigur, şi-a pus un inel preţios pe deget. Noli me tangere, parcă murmură Parmigianino."

Octavian Paler – Eul detestabil, Ed. Albatros, 2005
Capitolul 9 – Călcâiul lui Ahile, pag. 63-65, 67-68


Note MSC

Reproducerea tabloului în Ghidul colecţiilor de la Kunsthistorisches Museum din Viena (n° 37, p. 244), este însoţită de următoarea notă:

"As his names implies, the painter of this small round portrait came from the Emilian city of Parma. His portrait belongs to the most famous and unusual paintings of the then nascent Mannerism. At the age of 21 – "as lovely as an angel" (this, the description of his renowned features) – the young prodigy elegantly dressed in fur, used the distortions of a convex mirror to bring his hand boldly into the proper light – his hand that "knew how to paint and draw so excellently". Parmigianino's intelligent head rests in the centre of the curved reflection; proud of his brilliant idea, he directs his derogatory gaze into the mirror. To make the game of confusion "Picture or Mirror" complete, he paints the whole, not on a flat panel, but on a convex piece of wood. With this masterpiece he hoped to win the favour of Pope Clemens VII for further commissions."

Două fotografii publicate pe situl http://www.lessing-photo.com/ permit să se aprecieze mai bine convexitatea picturii

23

Prezentarea lui Parmigianino pe http://fr.wikipedia.org/ începe cu un citat din Vita di Francesco Mazzuoli pittore parmigiano de Giorgio Vasari, care se referă tocmai la acest tablou:
"Pour explorer les subtilités de l’art, il entreprit un jour de faire son autoportrait, en se regardant dans un de ces miroirs de coiffeur, de ceux en boule convexe. Ce faisant, voyant les effets bizarres que provoque la convexité du miroir… il lui prit l’envie de contrefaire toute chose selon son caprice. Donc, après avoir fait faire au tour une boule de bois, et l’avoir divisée en demi-boule de taille semblable à celle du miroir, il entreprit avec grand art d’y reproduire tout ce qu’il voyait dans le miroir et en particulier lui-même… Et puisque tous les objets qui s’approchent du miroir grossissent et que ceux qui s’en éloignent rapetissent, il y fit une main qui dessinait un peu grande, comme la montrait le miroir, et si belle qu’elle paraissait très vraie ; et comme Francesco avait belle apparence et le visage gracieux, plus celui d’un ange que d’un homme, son effigie sur cette boule avait quelque chose de divin."

4

În Self-Portrait in a Convex Mirror(1975), poetul american John Ashbery scria:


"The surfaces of the mirror being convex, the distance increases significantly; that is, enough to make the point that the soul is a captive, treated humanely, kept in suspension, unable to advance much farther than your look as it intercepts the picture. Pope Clement and his court were "stupefied" by it, according to Vasari, and promised a commission. That never materialized."

5


Parmigianino - Convertirea Sf. Paul (1527-28)
ulei pe pânză, 128,5 x 117,5 cm
Kunsthistorisches Museum, Gemaeldegalerie, Viena

Privind cu Octavian Paler (19) – "Eul detestabil" ilustrat – Parmigianino. Autoportret în oglindă convexă
Foto Internet: http://fr.wikipedia.org (1); http://www.lessing-photo.com/ (2, 3)

* "Într-"O istorie subiectivă a autoportretului" publicată în 2005 sub titlul "Eul detestabil", Octavian Paler îşi invită cititorii să privească împreună cu el câteva tablouri celebre. Din carte lipsesc din păcate reproducerile tablourilor. Există doar la începutul fiecărui capitol câte o mică fotografie alb-negru, de slabă calitate, a unui detaliu de tablou. Mult prea puţin pentru a putea gusta întreaga savoare a comentariilor făcute de scriitor.
Să parcurgem încă o dată Eul detestabil de Octavian Paler, alăturând pasajelor consacrate descrierii tablourilor, şi imaginile acestora." - Paler (1)

2 commentaires:

  1. foarte interesanta idee. o sa mai citesc despre acest pictor.

    RépondreSupprimer
  2. @ pharaonx - Si noi am inceput sa-l privim mai atent pe Parmigianino dupa ce am citit cele scrise pe Octavian Paler. Multumim mult pentru comentariu!

    RépondreSupprimer