samedi 7 mai 2011

El Greco - Înmormântarea contelui de Orgaz; Toledo – Paler (21)*

Octavian Paler (2 iulie 1926, Lisa – 7 mai 2007, Bucureşti)

"În Înmormântarea contelui de Orgaz, El Greco s-a reprezentat şi pe sine printre personalităţile oraşului prezente la eveniment. E îmbrăcat ca un nobil spaniol autentic şi ridică mâna dreaptă până la înălţimea gulerului de dantelă. Gestul e oarecum forţat, n-are nici o justificare, dar mâna e atât de expresivă încât fără voie facem şi noi comparaţii.


Ne amintim că lui Goya nu-i plăcea să picteze mâini şi că s-a folosit de toate tertipurile pentru a evita sau a micşora această obligaţie. În schimb, El Greco e fascinat de mâini. Nu pierde nici un prilej ca să ne arate acele ciudate, unice, "mâini înaripate", cum le numeşte Unamuno. Sunt uneori aşezate pe inimă, ca pentru a ne spune că ele traduc limbajul pasiunii, alteori izbucnesc într-un elan mut. Au o elocinţă cu totul neobişnuită şi nu se întind niciodată să culeagă ceva ori să mângâie. Tânjesc să zboare. Şi parcă din pricina lor oamenii se alungesc; uneori atât de mult încât, ca să încapă în tablou, trebuie să îngenuncheze. Sfinţi cu ochii aburiţi de extaz, cavaleri cu siluete oscilante şi cu feţe ascuţite, uşor asimetrice, aşezaţi de obicei sub un cer gol, nebulos şi ars, dau impresia că se simt exilaţi pe pământ."

Octavian Paler – Eul detestabil, Ed. Albatros, 2005
Capitolul 11 – Un cretan în Spania, pag. 76-77

1


Doménicos Theotokópoulos, El Greco (1541, Creta – 1614, Toledo, Spania)
Înmormântarea contelui de Orgaz, 1586-88
Ulei pe pânză, 480 x 360 cm
Biserica Santo Tomé, Toledo



Note MSC


Se spune că la înmormântarea lui Don Gonzalo Ruiz în 1312, sfinţii Augustin (San Agustin) şi Ştefan (San Esteban) ar fi apărut pentru a-l pune în mormânt pe cel ce fusese un generos donator şi binefăcător, pentru a dispărea imediat după aceea.

Deasupra capului Sf. Ştefan se află portretul presupus al lui El Greco. În extrema dreaptă a scenei, este pictat preotul parohiei Santo Tomé, Andrés Núnez, cel care comandase tabloul.

În stânga scenei apare Sf. François d'Assise. În faţa lui, purtând o torţă lungă, El Greco şi-a pictat fiul, Jorge Manuel. Pe batista acestuia, apare semnătura pictorului şi anul 1578, cel al naşterii băiatului.

În partea de sus a tabloului, un înger poartă sufletul defunctului. Sf. Ioan Botezătorul (San Juan Bautista) intervine în favoarea lui. Se pare că printre personajele de sus, apare şi portretul regelui Filip al II-lea, Filip cel Prudent.

Foarte interesant este situl parohiei Santo Tomé din Toledo: http://www.santotome.org/

Şi cum am putea vorbi de Toledo, fără să nu privim un alt El Greco celebru?



2
El Greco – Vedere din Toledo, 1597
Ulei pe pânză, 121,3 x 108,6 cm
Metropolitan Museum of Art, New York

Privind cu Octavian Paler (21) – "Eul detestabil" ilustrat – El Greco; Orgaz; Toledo
Foto Internet: http://faculty.txwes.edu/ (1); http://www.spartacusartgallery.com (2)


* "Într-"O istorie subiectivă a autoportretului" publicată în 2005 sub titlul "Eul detestabil", Octavian Paler îşi invită cititorii să privească împreună cu el câteva tablouri celebre. Din carte lipsesc din păcate reproducerile tablourilor. Există doar la începutul fiecărui capitol câte o mică fotografie alb-negru, de slabă calitate, a unui detaliu de tablou. Mult prea puţin pentru a putea gusta întreaga savoare a comentariilor făcute de scriitor.
Să parcurgem încă o dată Eul detestabil de Octavian Paler, alăturând pasajelor consacrate descrierii tablourilor, şi imaginile acestora." - Paler (1)

1 commentaire:

  1. Intr-o epoca in care manierismul era la putere El Greco a adus un suflu nou in pictura, o viziune care i-a inspirat pe Goya si mai tarziu pe Dali

    RépondreSupprimer