jeudi 29 septembre 2011

Jocul de şah zis "al lui Charlemagne" - Bibliothèque nationale de France, Paris

Echiquier dit "de Charlemagne"


Despre "Jocul de şah al lui Charlemagne" am auzit pentru prima dată luna trecută, citind:


Pe moment, nu m-am întrebat dacă respectivul joc de şah există în realitate, la fel cum se pare că nu a făcut-o nici desenatorul coperţii de mai sus. 
Mi-am dat seama de asta acum vreo zece zile, când am descoperit piesele jocului de şah al lui Charlemagne.


Şaisprezece piese, considerate printre cele mai frumoase obiecte sculptate în fildeş, din Evul Mediu. 
Provenind din tezaurul de la Abbaye Saint-Denis: doi regi, două regine, trei turnuri (cvadrige), patru (călăreţi pe) cai , patru (elefanţi) nebuni  şi un pion.


Executate la Salerno sau la Amalfi, la sud de Neapole, spre sfârşitul secolului XI.
Deci Charlemagne (742-814) nu a jucat şah cu aceste piese :(
Şi cât de frumoasă era legenda cu acest joc de şah făcut cadou de califul Harun-Al-Raşid cu ocazia încoronării lui Charlemagne, de Crăciunul anului 800...


Din 1793, în urma "confiscărilor revoluţionare", aceste piese au intrat în colecţiile Bibliotecii naţionale a Franţei, BnF.
Muzeul Cabinetului de Medalii de la BnF, site Richelieu, Paris.
Zilele Europeene ale Patrimoniului, 2011

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire