mercredi 12 octobre 2011

Marea lustră - Candelabrul de la Opera Garnier, Paris

Privind interiorul de la Metropolitan Opera, ne-am gândit imediat la Opera Garnier, ale cărei interioare vi le-am prezentat aici şi aici, sau dincoace şi dincoace, şi mai ales aici.

Astăzi, câte ceva despre "Marea lustră" (Le grand lustre) a Operei Garnier, căreia în româneşte îi spunem "candelabru" - parcă face mai serios, nu-i aşa? Căutaţi însă "candélabre" pe Google Images, ca să vedeţi ce numesc francezii candelabru.


De cum intri în sală, marea lustră (hai să-i zicem azi aşa!) de cristal şi bronz îţi atrage privirea.


Şi când te gândeşti că ar fi putut să nu existe!


Chiar înainte de a o vedea, mulţi erau de părere că o lustră nu prezintă nici un interes în plafonul operei, că va strica acustica sălii şi va împiedica vizibilitatea celor de la balcon.


Charles Garnier a avut nevoie de multă putere de convingere pentru a îşi impune "lustra".


Până în 1881 avea lumânări şi becuri de gaz. Apoi a fost "electrificată". În anii 1930, numărul surselor de lumină a fost redus, fără a-i modifica însă aspectul general.


Pentru întreţinere, lustra era iniţial ridicată (cântăreşte circa 8 tone) într-un spaţiu special prevăzut, sub cupolă.


Apoi a fost considerat mai practic să fie coborâtă. Spaţiul de deasupra a fost transformat în săli de repetiţii, pe două etaje (pour info: înălţimea sălii de spectacol este de 20 m).


Pe 20 mai 1896, în timpul unei reprezentaţii, una dintre contragreutăţile lustrei (erau 8 * 700 kg) s-a desprins şi a căzut prin plafon, făcând mai mulţi răniţi si o victimă. Contrar legendei, victima nu ocupa locul cu numărul 13, ci locul cu numărul 11. De parcă asta ar avea vreo importanţă...


De la inaugurarea Palatului Garnier (după 15 ani de lucrări, pe 5 ianuarie 1875) şi până la începutul secolului XX, lustra rămânea aprinsă în timpul spectacolului. În epocă, spectacolul din sală era cel puţin la fel de apreciat ca cel de pe scenă.


În final, o anecdotă reluată din http://fr.wikipedia.org:
Se spune că în ziua în care împăratului Napoleon III şi împărătesei Eugenia le-au fost prezentate planurile arhitecţilor participanţi la concursul pentru construirea operei, împărăteasa, favorabilă arhitectului Viollet-le-Duc, a exclamat dispreţuitoare privind proiectul propus de Garnier: "Dar ce stil mai e şi ăsta? Nu e nici grec, nici Louis XV, nici Louis XVI !".
Garnier a avut însă prezenţa de spirit să raspundă: "Dar acesta este stilul Napoleon III !"

Foto: MSChirca; Lumix FZ38, sept-oct 2011
Macheta în secţiune a Operei Garnier este expusă la Musée d'Orsay
Foto machetă: www.telerama.fr/musique 
Info Opera Garnier: fr.wikipedia.org; www.operadeparis.fr