mercredi 7 décembre 2011

Rembrandt - Batşeba - Paler (29)*

"A fost învinuit că înjoseşte miturile, deoarece s-a folosit de ele pentru a picta un trup gol de slujnică, dar există ceva care să exprime mai bine căldura umană decât culoarea lui Rembrandt, acel amestec de aur şi sânge care e numai al lui?"
Octavian Paler – Eul detestabil, Ed. Albatros, 2005
Capitolul 14– Semnul lui Rembrandt, pag. 100

Note
În ce tablou a pictat oare Rembrandt "un trup gol de slujnică"?
Nudurile feminine din picturile lui Rembrandt (vezi Eric Jan Sluijter - Rembrandt and the Female Nude, Amsterdam University Press, 2006) se numără pe degetele unei singure mâini şi toate au legătură cu miturile: Andromeda, Diana, Suzana, Danae, Batşeba.

Andromeda înlănţuită de stâncă, 1630/31 (34 x 24 cm; Mauritshuis, Haga) este primul nud feminin pictat de Rembrandt şi, în acelaşi timp, prima sa pictură cu subiect mitologic. Pare însă puţin probabil să fie tabloul menţionat de Paler.
Diana este pictată de Rembrandt în 1634 în Diana şi nimfele sale surprinse de Acteon, tablou cu multe personaje mici. În nici un caz cel la care face referinţă Paler.
Suzana şi bătrânii este subiectul mai multor lucrări: un mic tablou de la Mauritshuis, din 1636, altul din 1647, la Gemäldegalerie din Berlin etc. Însă bătrânii, mai mult sau mai puţin ascunşi, diluează scena.
Despre Danae am povestit alaltăieri - este "un trup gol", dar nu "de slujnică".
Rămâne Batşeba.


Rembrandt van Rijn (1606 - 1669)
Batşeba la baie, ţinând scrisoarea regelui David
1654; ulei pe pânză; 142 x 142 cm
Luvru, Paris

După moartea Saskiei în 1642, Rembrandt trăieşte câţiva ani cu Geertje Dirck, o tânără văduvă care are grijă şi de Titus, fiul Saskiei şi al lui Rembrandt. Geertje îl dă însă în judecată pe Rembrandt pe motivul unei promisiuni neonorate de căsătorie; în final este internată într-un azil.
Între timp, în 1646, Hendrickje Stoffels, o tânără de 20 de ani, este angajată ca servitoare. Ea îi pozează în repetate rânduri lui Rembrandt.


Rembrandt
Hendrickje Stoffels
1652, ulei pe pânză, 74 x 61 cm
Luvru, Paris


Rembrandt
Hendrickje Stoffels la baie într-un râu
1654, ulei pe pânză, 62 x 47 cm
National Gallery, Londra

Biserica îi acuză că "trăiesc în păcat". În anul în care îi pozează lui Rembrandt pentru Batşeba, Hendrickje naşte o fetiţă: Cornelia. Hendrickje se stinge din viaţă în 1663; Titus în 1668 .
Lângă Rembrandt, în ultima zi, pe 4 octombrie 1669: Cornelia van Rijn.

"A fost învinuit că înjoseşte miturile, deoarece s-a folosit de ele pentru a picta un trup gol de slujnică..."   
Rembrandt, Batşeba, Hendrickje.

Privind cu Octavian Paler (29) – "Eul detestabil" ilustrat – Rembrandt, Batseba
Foto: http://fr.wikipedia.org/

* "Într-"O istorie subiectivă a autoportretului" publicată în 2005 sub titlul Eul detestabil, Octavian Paler îşi invită cititorii să privească împreună cu el câteva tablouri celebre. Din carte lipsesc din păcate reproducerile tablourilor. Există doar la începutul fiecărui capitol câte o mică fotografie alb-negru, de slabă calitate, a unui detaliu de tablou. Mult prea puţin pentru a putea gusta întreaga savoare a comentariilor făcute de scriitor. Să parcurgem încă o dată Eul detestabil de Octavian Paler, alăturând pasajelor consacrate descrierii tablourilor, şi imaginile acestora." - Paler (1)

2 commentaires: