dimanche 27 février 2011

Apus de soare la soare-apune. Peru

In aceeaşi zi în care Mihaela fotografia apusul de soare undeva departe, la soare-răsare, Amelia şi Cristina îl fotografiau pe partea cealaltă a Pământului*, pe malul lacului Titicaca.


1Şi ce altceva aş putea să vă propun ca fond sonor pentru aceste imagini decât una din cele mai frumoase voci contemporane, cea a unui tenor născut la Lima, pe 13 ianuarie 1973?


Juan Diego Flórez - Se me olvidó otra vez


2
3
4
5
6
7
8
9
10
La Lima, pe 7 august soarele răsare la ora 6:06 şi apune la 18:39. Niko(n) afisa ora Parisului!

* Coordonate geografice: Bali - 8°30' Sud, 115° Est; Lacul Titicaca - 16° Sud, 69 ° Vest. Deci Mihaela şi Cristina se aflau în acea zi la distanţă de 184 de meridiane (calculat peste Europa), sau de "numai" 176 meridiane (calculat peste Pacific). Asta dacă acceptăm că sunt doar 360 de meridiane, şi nu o infinitate…

Greenwich_prime_meridianThe prime meridian at Greenwich, England (http://en.wikipedia.org/)

Alte coordonate: Paris: 48°51' N, 2°21' E; Bucureşti: 44°26' N, 26°6' E.

vendredi 25 février 2011

Hieronymus Bosch – Autoportret - Gradina deliciilor - Paler (17)*

"Nimic nu m-a derutat, poate, ca pictura lui Bosch. Ce sens au vedeniile mirifice, cu luciu opalin, prin care mişună monştri? Şi cine este acest bizar Hieronymus care semnează Bosch, după numele satului său natal, şi care nu arată nici un interes pentru lucrurile normale? […]

1

Hieronymus Bosch (1453-1516)
Autoportret, 1516 (41 x 28 cm)
Biblioteca municipală din Arras (ms. 266, fol. 275)

Într-un autoportret, seamănă cu un alchimist, cu un astrolog, cu un vrăjitor sau, tot aşa bine, cu un războinic. Poartă un fel de cască din postav şi e îmbrăcat cu o tunică încheiată până la gât. Buzele sunt subţiri, ochii scormonitori, expresia melancolică şi ironică.

În lumea lui stranie, e plin de umor şi anxios, esoteric şi exuberant. O lume de monştri uneori, într-o lumină paradisiacă. Sfinţii sunt mai puţin convingători şi totdeauna ameninţaţi.


2

Hieronymus Bosch - Grădina deliciilor, 1503-1504
Ulei pe lemn, 220 x 389 cm (din care 195 cm panoul central)
Prado, Madrid

Grădina deliciilor e neliniştitoare, în ciuda abundenţei de fructe, de flori şi de păsări. Infernul nu e lipsit de frumuseţe, iar paradisul pare bolnav."


Octavian Paler – Eul detestabil, Ed. Albatros, 2005
Capitolul 7 – Nimic despre Bosch, pag. 52-53

Note MSC

Autoportretul lui Bosch se găseşte în Recueil d’Arras la Biblioteca municipală din Arras. În aceeaşi culegere de desene se află şi o copie realizată pe la 1550 de Jacques le Boucq.

3

Privind cu Octavian Paler (17) – "Eul detestabil" ilustrat – Bosch, Autoportret
Foto Internet: http://commons.wikimedia.org/ (1, 3); http://en.wikipedia.org/ (2)


* "Într-"O istorie subiectivă a autoportretului" publicată în 2005 sub titlul "Eul detestabil", Octavian Paler îşi invită cititorii să privească împreună cu el câteva tablouri celebre. Din carte lipsesc din păcate reproducerile tablourilor. Există doar la începutul fiecărui capitol câte o mică fotografie alb-negru, de slabă calitate, a unui detaliu de tablou. Mult prea puţin pentru a putea gusta întreaga savoare a comentariilor făcute de scriitor.
Să parcurgem încă o dată Eul detestabil de Octavian Paler, alăturând pasajelor consacrate descrierii tablourilor, şi imaginile acestora." - Paler (1)

Iata si imaginea trimisa de Domnina (vezi comentariu)

mercredi 23 février 2011

Cea mai veche cafenea, cel mai vechi restaurant din lume – Procope, Paris, 1686

Zâmbesc, descoperind pe Internet cât de "tânără" este cea desemnată pe nedrept "cea mai veche cafenea din lume" (Florian, Veneţia, 1720). Ca să nu mai vorbesc de juniorul "cel mai vechi restaurant din lume" (Botin, Madrid, 1725). Las fotografiile să vorbească.

12
345
678
910


Notaţi deci un an: 1686, un nume: Le Procope, şi o adresă: 13 rue de l'Ancienne Comédie, Paris.

mardi 22 février 2011

"Cranach et son temps" - Paris

De la intrarea în expoziţia de la Musée du Luxembourg te întâmpină autoportretul pictorului la 59 de ani. Singurul autoportret autonom cunoscut al artistului.

1531

Lucas (Lukas) Cranach cel Bătrân (1472-1553)
Autoportret, 1531
Ulei pe lemn, 45,4 x 35,6 cm
Castelul Stolzenfels, Koblenz


Oare de ce nu l-a menţionat Octavian Paler în "Eul detestabil"? Oare a văzut acest tablou, descoperit doar acum câţiva zeci de ani? E drept, nu pare portretul unui om care se detestă, ci al unuia conşient de valoarea sa. Privirea îi este plină de viaţă. Ai chiar impresia că-ţi surâde.

Anii vor trece şi vor lăsa urme. Ïntr-un tablou care nu a făcut acum calătoria la Paris, Lucas Cranach cel Tânăr îşi va picta tatăl la vârsta de 78 de ani. Barba s-a albit, privirea s-a înăsprit, zâmbetul a dispărut.

1550

Lucas Cranach cel Tânăr (1515-1586)
Portretul lui Lucas Cranach cel Bătrân, 1550
Ulei pe lemn, 64 x 49 cm
Galeria Uffizi, Florenţa

Am regăsit în expoziţia de la Musée du Luxembourg şi două gravuri de Dürer prezentate deja pe blog: Adam şi Eva (1504) si Melancolia I (1514).

Şi am privit înapoi cu plăcere:

2011



Surse foto: "1531" - http://www.artemedia-agence-presse.com/; "1550" - http://fr.wikipedia.org/; "2011" - MSChirca

dimanche 20 février 2011

Apus de soare la soare-răsare. Indonezia

La răsărit, foarte la răsărit, pe o plajă din Bali, în august:



La mai puţin de două ore de la fotografia de mai sus,
a urmat un spectacol de lumină, la care puteţi adăuga un sunet de chitară




Jocuri interzise - Romanţă anonimă (sau poate de Fernando Sor) - Alexandre Lagoya


min 0min 2min 10min 12min 13min 20min 25min 26min 27
În Bali, la mijlocul lui august, soarele răsare la ora 6:30 şi apune la ora 18:18 !

Foto:










samedi 19 février 2011

135 de ani de la naşterea lui Brâncuşi - Merci Google!

Ce bucurie să deschizi Internetul în această dimineaţă şi să descoperi Google scris cu sculpturile lui Brancusi!



Ne-ar fi plăcut sa fie scris si locul naşterii: Hobiţa Gorjului, România.

Adaugăm câteva fotografii făcute în Atelierul Brancusi de la Paris, care se alătură celor publicate anterior pe blog, aici sau dincoace.







Mulţumim, Brâncuşi!

vendredi 18 février 2011

Legile bioeticii - Franţa 2011

Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite", Radio România Cultural, realizatori Corina Negrea şi Dan Manolache, emisiune care a putut fi ascultată vineri, 18 februarie 2011, începând cu ora 13:15, ora României pe http://www.radioromaniacultural.ro/




Extrase
Primele legi al căror scop este de a încadra dezvoltarea progresului biomedical şi de a proteja drepturile fundamentale ale fiinţei umane datează în Franţa din 1994. Este vorba de trei legi privind donarea şi utilizarea unor elemente şi produse ale corpului uman, procrearea asistată medical şi diagnosticul prenatal.

Dezbaterile privind proiectul unei noi legi a bioeticii au debutat la Adunarea Naţională franceză pe 8 februarie, iar proiectul a fost adoptat în şedinţa din 15 februarie, cu 272 voturi pentru şi 216 voturi contra.

Dezbaterile cele mai furtunoase au fost provocate de problemele legate de cercetările pe embrion, între adepţii unei lărgiri a domeniului de cercetare şi apărătorii "drepturilor copilului". In final, s-a menţinut interzicerea în principiu a acestor cercetări, dar a fost lărgită gama derogărilor posibile, pentru realizarea de "progrese medicale majore".




Notre Dame de Paris, ianuarie 2011

Radio (46) – Legile bioeticii, Franţa 2011

Nota: Incepand cu 21 oct 2011, registrarea audio este disponibila numai la cerere.

mercredi 16 février 2011

Leonardo da Vinci - Autoportret – Paler (16)*

"Îl privesc în desenul în care s-a reprezentat la şaizeci de ani. Are înfăţişarea unui înţelept cu barba lungă, îngijită, şi părul, de asemenea lung, atent pieptănat. […]

Leonardo_AutoportretSocrate_Luvru


La bătrâneţe are ceva din Socrate şi ne vine greu să credem că acest înţelept blajin şi plin de prestanţă a studiat cândva modul de a injecta otravă în pomii fructiferi pentru a obţine fructe otrăvite ca să răzbune o ofensă!

S-ar zice că patimile nu-l mai ating, că a trecut dincolo de ceea ce sfâşie şi uzează, că pulberea ridicată de invidii, ambiţii, intrigi, nu mai ajunge până la el.

Cu figura lui de olimpian clasic arată o indiferenţă regală faţă de tot ce-i agită pe alţii, nu-şi mai pleacă urechea la bolboroseala disputelor efemere, nu mai ascultă decât vocea sa interioară."


Octavian Paler – Eul detestabil, Ed. Albatros, 2005
Capitolul 6 – Înţelept? Sau martir? – p. 45

Note MSC

Autoportretul (~1512; 33 x 21,6 cm) lui Leonardo da Vinci se află la Biblioteca Reale din Torino (foto 3).

Biblioteca_Reale
Socrate (marmură; sec. I) se află la Luvru.


Privind cu Octavian Paler (16) – "Eul detestabil" ilustrat - Leonardo da Vinci. Autoportret
Foto Internet: http://fr.wikipedia.org (1,2); http://www.bibliotecareale.beniculturali.it/ (3)


* "Într-"O istorie subiectivă a autoportretului" publicată în 2005 sub titlul "Eul detestabil", Octavian Paler îşi invită cititorii să privească împreună cu el câteva tablouri celebre. Din carte lipsesc din păcate reproducerile tablourilor. Există doar la începutul fiecărui capitol câte o mică fotografie alb-negru, de slabă calitate, a unui detaliu de tablou. Mult prea puţin pentru a putea gusta întreaga savoare a comentariilor făcute de scriitor.
Să parcurgem încă o dată Eul detestabil de Octavian Paler, alăturând pasajelor consacrate descrierii tablourilor, şi imaginile acestora." - Paler (1)

lundi 14 février 2011

Vorbeşte cu ea


1

Aproape sigur vă gândiţi la "Hable con ella", filmul lui Almodovar, la dansul Pinei Bausch, la muzica lui Alberto Iglesias…

"Vorbeşte cu ea" - este însă, credem, şi ingredientul miracol care a permis orhideei noastre să înflorească după ce mai bine de un an şi jumătate a fost "între viaţă şi moarte".

2

După părerea noastră, reţeta ideală pentru înflorirea unei orhidee este:
apă de robinet – puţină, puţină,
răbdare – multă, multă,
dragoste – cât cuprinde
şi

3

Vorbiţi cu ea!