mercredi 8 février 2012

Cântece de demult (6) - Carnetul corporalului Lucaciu, 1892 - Sărutarea preţioasă

 Caut pe Google trei cuvinte: "Lucaciu Dumitru Sălişte".

"Vezi, tânule" - îi spun, privind ecranul - "aici şi aici şi dincoace, vorbeşte despre carnetul matale cu versuri. Acela pe care l-ai scris când ai făcut armata. L-am rătăcit de nu-l mai găseam. Acum, că l-am găsit, mi-am zis că e bine să-l pun pe blog, să nu se piardă iară."

Îl privesc în gând, aşa cum mi-l aduc aminte. Stă pe o piatră mare, ca cea pe care am pus-o în grădină, sub brad. Alături e tâna. E vară, după-amiaza, şi stau amândoi la soare. Eu stau ciuci pe o treaptă, în uşa scărilor care duc sus. Am venit cu părinţii să‑i vedem... Trebuie să fi avut vreo patru ani. Locuiam încă la Sibiu.

Casa din Sălişte, de la poalele pădurii, nu mai e... A mai rămas doar râul, pe care îl ascultam când dormeam în camera din faţă, cu fereastra deschisă... Amintiri de demult... Continui să răsfoiesc paginile carnetului cu coperţi negre, scris în 1892 şi 1893 de Lucaciu Dumitru, "corporal din Sălişte".

 Sărutarea preţioasă

I
De la noi, ceva la vale,
S-a scumpit guriţa tare
Şi-a venit altul frumos
Nu da gura din 3 zloţi
Ş-a venit altul viclean
A luat guriţa p-un an.

2.
De nu ţi-ar fi mândră dor
N-ai veni după obor
De nu ţi-ar fi mândră milă
N-ai veni după stupină
Sara cu furca în mână.

3.
Frunză verde ş-un bănuţ
Nu stă lumea într-un drăguţ
Frunză verde ş-o frăguţă
Nu stă lumea într-o drăguţă.
4.
(? Vai) mânduţu de la (? Cai)
Dar guriţa cui i-o dai?
Dă-mi-o mie cu chirie
Până la Sânta Marie.

5.
Hop mândruţo mândra mea
De ţi-ar umbla fusul în mână
Cum îţi umblă limba-n gură.
Fusu' în mână stă mereu
Litra în gură face tau
Fusu' în mână sfârâieşte
Litra în gură clocoteşte.

6.
Hai săracul ce voinic
Abia îl vezi din Pipirig
Când se pune în (?)
Îi dau miriştile în gură
Şi-are gândul să mai crească
De-o palmă să se lungească.

Măi bădiţă ochii tăi
Mâncă-mi bănişorii mei
Leleo sprâncele tale
Mâncă-mi paralele mele.


Paginile precedente ale "Carnetului corporalului Lucaciu, 1892" sunt aici:


1 commentaire:

  1. Hello, Amelia.

     Lovely your works, full of JOY.

     I am enlightened by your splendid works.
     Thank you for showing your heartwarming world.

     The prayer for all peace.
      
    Have a good weekend. From Japan, ruma ❃

    RépondreSupprimer