mercredi 3 octobre 2012

Farmecele palatului, China - O reţetă celebră

Continuam să ne plimbăm prin expoziţia Les séductions du palais - Cuisiner et manger en Chine, pe care am putea să o numim: Farmecele palatului (gustativ, desigur).
Când am tresărit, având impresia că o statuetă ne-a făcut cu ochiul.
Ne-am apropiat de vitrina în care un bucătar de pe vremea dinastiei Hanilor occidentali trebăluia de zor.
"Nu vă interesează o veche reţetă chinezească, o reţetă delicioasă?" - ne-a întrebat el.
"Cum să nu!?" - am răspuns.
"Uite-o aici, deasupra mea" - zise bucătarul, făcându-ne iarăşi cu ochiul.
Am citit "delicioasa" reţetă.
Deci era adevărat!
"Păi asta e o tocăniţă de căţel" - am exclamat. "În plus, cu broască ţestoasă de apă dulce!"
"Exact!" - a confirmat bucătarul. "Reţeta preferată a împăratului Gaozu!"
"Să fie sănătos!" - am răspuns. "S-o mănânce el!"
"Da' ce-i aia zanthoxylum"? - am întrebat.
"Un fel de piper chinezesc" - ne-a răspuns bucătarul. "Îi mai spune şi piper de Sichuan."
Deşi vorbeam în şoaptă, animăluţele de pe totemul aflat cu un etaj mai jos, numit "Mât de l'Ours", începuseră să se zburlească.
"Nu aţi vrea mai bine să continuaţi să priviţi bronzurile din expoziţie?" - ne-a întrebat, tremurând, un pui de grizzli, care semăna cu un căţel.
"Să ştii că ai dreptate!" - i-am zis.
Am mulţumit frumos bucătarului pentru amabilitate şi ne-am continuat, conştiincioşi, vizita.
Vas lei cu toarte cu inele
Dinastia Zhou de vest (1045-771 î.e.n.)
Vas cu trei picioare yan cu inscripţia bo fu
Dinastia Zhou de vest (1045-771 î.e.n.)
Vas cu trei picioare jia cu inscripţia Zu ji
Dinastia Shang (1570-1045 î.e.n.)
Vas fou cu capac şi două toarte, cu inscripţia Chu Gao
Dinastia Zhou de est, perioada Regatelor războinice (480-221 î.e.n.).
Tocmai priveam statueta lui Zhong Kui, citind în notiţa însoţitoare cuvintele filozofului Zhuangzi din secolul IV î.e.n.:
"état de stupidité du sage qui a réalisé l'ultime fusion et devient invulnérable tout comme l'ivrogne qui a chu de sa carriole et ne se fait aucun mal"

când am auzit, în spatele nostru, o voce care şoptea:
"Bine, bine, dar de unde facem rost de ţestoasă de apă dulce?"


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire