dimanche 30 septembre 2012

Frivolităţi şi trofee - Radio (88) - Musée du Quai Branly, Paris

Amelia Chirca - intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite"
cu Claudia Laszlo şi Dan Manolache la Radio România Cultural
vineri, 28 septembrie 2012
Înregistrarea audio [3'56"] este disponibilă
aici
[Extrase]
Astăzi aş vrea să vă vorbesc despre un subiect care ţine în acelaşi timp de antropologie, istorie, artă, sociologie, psihologie, modă... şi lista ar putea continua.
Este vorba despre preţioasa noastră podoabă capilară.
Acest atribut universal, vector de seducţie, etichetă socială sau obiect de ritual, este subiectul unei noi expoziţii inaugurată pe 18 septembrie 2012 la Musée du Quai Branly:
Cheveux Chéris - Frivolités et Trophées.
Prin intermediul a 280 de exponate - picturi, sculpturi, bijuterii, fotografii şi obiecte etnografice - o adevărată explorare a unui tărâm pe care l-am putea numi capilaria.
La originea expoziţiei s-a aflat, se pare, o constatare: colecţiile muzeului adăpostesc o cantitate incredibilă de obiecte, provenind de pe toate meleagurile şi din toate timpurile, conţinând sau integral realizate din şuviţe de păr.
Prologul expoziţiei reuneşte o serie de busturi venite de pe toate meridianele globului, mărturii privind importanţa părului şi a coafurii în toate civilizaţiile.
Un bust de bronz reprezentând un locuitor, destul de ciufulit, din Noua Caledonie, vizavi de un bust de marmură albă care îl reprezintă pe Ludovic al XIV-lea, purtând o perucă cu bucle perfecte.
O secţiune dedicată frivolităţii, vanităţii şi cochetăriei. [...]
Trăsături de personalitate şi capacităţi intelectuale asociate adeseori unei culori sau chiar lungimii părului.
Un loc aparte este rezervat unui eveniment nedorit şi multitudinii de cauze care îl pot provoca.
Este vorba, desigur, de pierderea părului.
Ultima secţiune, un parcurs în patru etape, dedicate:
·  ornamentelor - mărturii ale dorinţei de a seduce, de a se pune în valoare şi de a-şi afirma personaliatea;
·  accesorilor - investite cu puteri suprenaturale;
·  trofeelor - de la cele conţinând câteva şuviţe din părul adversarului învins, până la scalpul integral;
·  obiectelor - cel mai adesea bijuterii, care conţin o şuviţă din părul unei fiinţe dragi.
Complexitatea subiectului, multitudinea modurilor de abordare şi varietatea obiectelor prezentate permit fiecărui vizitator să găsească în expoziţia "Păr drag - frivolităţi şi trofee" ceva care să-l intereseze.
Aşadar, dacă treceţi prin Paris înainte de luna iulie a anului viitor, faceţi o vizită la Musée du Quai Branly. 
Sigur, nu veţi regreta!

vendredi 28 septembre 2012

Lille - Palais des Beaux Arts

Amaury Pineu-Duval, dit Amaury-Duval
(1808-1885)
Femme de Saint-Jean-de-Luz
vers 1866








 "Ce portrait d'une jeune femme basque fait référence à l'enseignement d'Ingres par la conception générale dépouillée et stylisée. Cependant, la pose alanguie et la douceur rêveuse du modèle sont caractéristiques d'Amaury-Duval."
(note d'exposition)



mercredi 26 septembre 2012

Tutankhamon (4) - Detalii





"Je pense que lorsque nous nous sommes habitués à regarder ces peintures égyptiennes, les libertés prises avec la réalité nous gênent aussi peu que l'absence de la couleur dans une photographie."

E. H. Gombrich  - Un art pour l'éternité dans Histoire de l'art









Fotografii din expoziţia
Toutankhamon, son tombeau et ses trèsors, Paris, 2012

mardi 25 septembre 2012

Zilele Patrimoniului la Paris - Radio (87) - Colegiul Bernardinilor

Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite"
redactori Corina Negrea şi Dan Manolache - Radio România Cultural
vineri, 21 septembrie 2012

Înregistrarea audio este disponibilă aici.

[Extrase]
Zilele Europene ale Patrimoniului - a 29-a ediţie.
15 şi 16 septembrie 2012

 16.000 de situri şi de monumente deschise cu această ocazie.
Toate vizitele au fost gratuite.
 Activităţi variate, de la cele ludice, amuzante, la cele mai savante.
 Cozile pentru vizitarea Palatului Elysée, a Senatului sau a sediilor unor ministere, ambasade sau primării au bătut toate recordurile.
 Tema ediţiei din acest an: Patrimoniul ascuns.
Locuri la care accesul este dificil: catacombe, poduri, tunele, acoperişuri,
 sau culisele unor săli de spectacol, platouri de filmare, regia tehnică a unor studiouri de radio sau de televiziune etc.
  Unul dintre cele mai mari edificii medievale din Paris:
Colegiul Bernardinilor, a cărui construcţie a debutat în 1248.
 Devenit, după Revoluţia franceză, închisoare, apoi depozit, garaj şi chiar cazarmă de pompieri, monumentul este acum, după o îndelungată campanie de restaurare, un loc dedicat dialogului, artei, cercetării...
 Fotografii: Zilele Patrimoniului 2012 la Collège des Bernardins, Paris.

 Notă: Un interesant articol despre Colegiul Bernardinilor a fost publicat în 2010 de http://contextemedievale.blogspot.fr/2010/05/college-des-bernardins-un-exemplu.html


samedi 22 septembre 2012

Cafea, cu un strop de lapte

 Ziua 1
Se trezeşte, ca în fiecare dimineaţă, cu noaptea în cap.
Pune de cafea. Pregăteşte două ceşti identice.
Deschide frigiderul. Scoate cutia cu lapte.
Adaugă, ca de obicei, un strop de lapte în ceaşca soţiei.
Se uită la gamela pisicii.
Iar nu şi-a băut tot laptele!
Ia gamela, o spală, îi pune lapte proaspăt.
"Papă, papă-lapte, trebuie să mai creşti!" - şopteşte,
mângâind pisica pe creştet.

Ziua 2, 3 ...
La fel.
Azi
Se trezeşte, ca în fiecare dimineaţă, cu noaptea în cap.
Pune de cafea. Pregăteşte două ceşti identice.
Deschide frigiderul.
Nu mai e lapte!
Se uită la gamela pisicii.
"Iar nu ţi-ai băut tot laptele!" - o dojeneşte.
Adaugă, ca de obicei, un strop de lapte în ceaşca soţiei.
"Tu ai crescut destul!" - şopteşte,
mângâind pisica pe creştet.

jeudi 20 septembre 2012

Michel Bouquet, la 87 de ani, în "Le roi se meurt" de Eugène Ionesco

"Un jour de 1943, alors que sa mère le croit à la messe, Michel Bouquet se rend chez Maurice Escande, sociétaire de la Comédie-Française, qui lui propose de suivre ses cours. Intégrant le Conservatoire d'art dramatique de Paris en compagnie de Gérard Philipe, 
il sera un compagnon de la première heure de Jean Anouilh et André Barsacq au Théâtre de l'Atelier, puis de Jean Vilar au TNP et au Festival d'Avignon.
Il débute sur les planches en 1944."
[http://fr.wikipedia.org/wiki/Michel_Bouquet]
Le roi:
 "Soleil, soleil, me regretteras-tu ? Petit soleil, bon soleil, défends-moi. Dessèche et tue le monde entier s'il faut un petit sacrifice. Que tous meurent pourvu que je vive éternellement même tout seul dans le désert sans frontières. Je m'arrangerai avec la solitude. Je garderai le souvenir des autres, je les regretterai sincèrement. Je peux vivre dans l'immensité transparente du vide. Il vaut mieux regretter que d'être regretté. D'ailleurs, on ne l'est pas. Lumière des jours, au secours !"
[Eugène Ionesco - Le roi se meurt]
Marguerite:
"Il perçoit encore les couleurs. Des souvenirs colorés. Ce n’est pas une nature auditive. Son imagination est purement visuelle… c’est un peintre… trop partisan de la monochromie. (Au roi) Renonce aussi à cet empire. Renonce aussi aux couleurs. Cela t’égare encore, cela te retarde. Tu ne peux plus t’attarder, tu ne peux plus t’arrêter, tu ne dois pas. Marche tout seul, n’aie pas peur. Vas-y !"
[Eugène Ionesco - Le roi se meurt]
"Elle a joué dans plus d'une cinquantaine de pièces de théâtre, dans des répertoires classiques. Elle partage souvent la scène avec son mari, Michel Bouquet."
[http://fr.wikipedia.org/wiki/Juliette_Carré]
Le roi se meurt de Eugène Ionesco
cu
Michel Bouquet - le roi
Juliette Carré - Marguerite
la
Théâtre des Nouveautés
Paris
16 septembrie 2012