vendredi 23 janvier 2015

Hieronymus Holzschuher / Albrecht Dürer


“His eyes search you through and through, and you feel that
 no subterfuge or evasion will avail anything with him.”


“In its technical execution, also, the portrait of Holzschuher, painted in 1526, is almost perfect ; 
the colours look as fresh as the first day they were laid on.“


“When I saw it, it was standing on an easel in a small upper room of the Holzschuher house in Nurnberg, 
and my first impression on seeing it was that it was a painting recently finished by some artist of the present day ; 
but I could think of no artist of the present day who could possibly have painted it.
Charles Heaton – The life of Albrecht Dürer of NürnbergLondon, 1881, p. 245-6.


Albrecht Dürer (1471-1528) – Hieronymus Holzschuher
1526; lemn de tei; 51 x 37 cm

Gemäldegalerie Berlin
Rama este cea de origine. Alături este expus capacul prevăzut pentru a masca/proteja pictura. 


Hieronymus Holzschuher (1469-1529), 
membru al uneia din cele mai vechi şi influente familii din Nürnberg, era bun prieten cu Dürer.

“Pentru Herr Hieronymus Holzschuher un corn extrem de mare”
apare notat în jurnalul ţinut de Albrecht Dürer în timpul călătoriei pe care o face în 1521 în Ţările de Jos.

Probabil era vorba de un corn de băut, cum este cel din fotografia alăturată.

The Roordahuizum drinking horn, made in the mid 16th century by silversmith Albert Jacobs Canter, kept in the Frisian Museum at Leeuwarden [http://en.wikipedia.org/wiki/Drinking_horn]

2 commentaires:

  1. Este miraculos si felul in care Dürer a redat imaginea reflectata a ferestrelor pe corneea subiectului. "Mise en abîme" perfect realizata din punct de vedere tehnic.
    Cu bine,
    D.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Tocmai de asta vorbeam in dimineata asta cu Mihaela ;)
      Mai ales ca se observa doar daca privesti cu atentie
      O zi buna

      Supprimer