mercredi 30 décembre 2015

Iniţiative COP21 - Radioreportaj [169]


Amelia Chirca - Radioreportaj pentru emisiunea „Ştiinţa în cuvinte potrivite” 
pe Radio România Cultural - vineri, 11 decembrie 2015

Bună ziua tuturor!

În ultimele două săptămâni, unul din evenimentele care au focalizat atenţia pe toate paralelele şi meridianele globului a fost, fără doar şi poate, conferinţa COP21, ajunsă aproape de final. Aşteptăm cu toţii, cu sufletul la gură, rezoluţiile care ar fi trebuit să fie definitivate astăzi, poate mâine. Astăzi aş vrea să vă vorbesc despre câteva dintre iniţiativele care au primit eticheta COP21.


De îndată ce Franţa a fost desemnată pentru a găzdui actuala ediţie a conferinţei, nenumărate cereri de sprijin au fost adresate echipelor guvernamentale pentru proiecte şi iniţiative ecologice. O mare primejdie pândea: aşa-numitul „green washing”, marketingul verde, binecunoscuta tendinţă de a „vinde” orice proiect ca fiind esenţial pentru salvarea planetei. Tocmai de aceea, secretariatul general al conferinţei a decis centralizarea şi expertizarea tuturor cererilor. În final, o parte dintre proiectele prezentate au fost validate şi au primit labelul COP21. Este vorba de proiecte ce s-au desfăşurat şi continuă să se desfăşoare, care au o legătură directă cu lupta împotriva dereglării climatului şi care mobilizează un public cât mai larg.

Aşadar, câteva exemple.
Aş începe cu un eveniment care s-a desfăşurat recent în Etiopia, una din ţările cele mai vulnerabile în confruntarea cu dereglarile climatice. Este vorba despre Great Ethiopian Run, o cursă de 10 km la care au participat mai bine de 40.000 de atleţi. O cursă „pentru planetă", menită să atragă atenţia asupra unei ţări a cărei populaţie se mobilizează în lupta împotriva schimbărilor climatice. Fapt mai puţin cunoscut, Etiopia îşi bazează întreaga strategie de dezvoltare pe folosirea energiilor reutilizabile.


O altă iniţiativă labelizată COP21 este cea intitulată UNESCO Green Citizens. ce reuneşte cetăţeni din lumea întreagă, reprezentanţi ai societăţii civile, implicaţi pretutindeni în proiecte de educaţie în favoarea dezvoltării durabile.


Dintre numeroasele exemple de expoziţii, jocuri, concursuri, acţiuni vizând plantarea de copaci sau popularizarea meseriilor legate de mediu şi dezvoltare sustenabilă, mi-a atras atenţia o campanie europeană dedicată economiilor de energie în viaţa de zi cu zi. 


Intitulată SMERGY, combinaţie între SMART şi ENERGY, adică energie şi inteligentă, ea se adresează tinerilor între 18 şi 30 de ani. Campania, carea debutat în noiemebrie anul trecut şi care va dura până în lun august a anului viitor, se desfăşoară în Franţa, Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Olanda şi Suedia. 
Obiectivul ei: să convingă de faptul că şi cele mai mici gesturi contează şi că participarea la tranziţia energetică este accesibilă pentru fiecare dintre noi.

Foto Internet

2 commentaires: