jeudi 30 juin 2016

Selfie cu Amadeo de Souza Cardoso - „Îmi fac un selfie, deci exist” (Radio 182)

1
Amelia Chirca
Radioreportaj pentru emisiunea
„Ştiinţa în cuvinte potrivite”
pe Radio România Cultural
cu Corina Negrea şi Dan Manolache
vineri, 17 iunie 2016

video

Dan Manolache: „Amelia Chirca – pasionată de selfie?”

Bună ziua, bună ziua!
Pasionată mai puţin. Într-adevăr, reiau aprecierea iniţială: 
Selfie mi s-a părut întotdeauna o prostioară, destul de iritantă mai ales în zonele de mare afluenţă turistică.

Ar fi putut să mi se schimbe această părere odată cu descoperirea unei cărţi despre care vreau să vă vorbesc astăzi, intitulată 
„Je selfie, donc se suis”, adică „Îmi fac un selfie, deci exist”.


Lucrarea are şi un subtitlu: „Metamorfozele eului în era realităţii virtuale”, iar autoarea ei, Elsa Godart, este o foarte serioasă psihanalistă, filosoafă şi cercetătoare la Universitatea Parie Est.

2

Cartea a apărut la începutul lunii trecute şi s-a bucurat şi se bucură încă de multă atenţie din partea mass mediei franceze: interviuri în presa scrisă, apariţii la numeroase emisiuni de televiziune, intervenţii radiodifuzate - ce mai, o atenţie pe măsura fenomenului de societate pe care îl tratează.

3

Aproape întotdeauna, prima întrebare adresată autoarei este: „Selfie merită într-adevăr să i se dedice o carte?” Bineînţeles, răspunsul autoarei este afirmativ.

4

Unii consideră selfie-ul ca fiind simbolul unui narcisism acut, a unui egoism supradimensionat.

 5 

În faţa unui peisaj a cărui frumuseţe îţi taie răsuflarea, în preajma Giocondei, a Capelei Sixtine sau a Niagarei, acelaşi gest: aparatul de fotografiat, cel mai adesea în varianta smartphone, este îndreptat spre sine, pentru a imortaliza momentul.

  6

Dovadă de narcisim, dar nu numai.
 Urmează apoi postarea pe diferitele reţele de socializare şi reacţiile nenumăraţilor prieteni, care ne confirmă că suntem frumoşi, norocoşi, inteligenţi şi care ne incită să mai facem un selfie.

 7

Autoarea lucrării vede în moda selfie un semn de modificare radicală a percepţiei pe care o avem despre timp şi spaţiu, şi mai ales a raportului dintre gândire şi limbaj, pe de o parte, şi imagine, pe de o altă parte.

 8

Un simptom al unei adevărate crize de identitate, un fel de criză de adolescenţă a societăţii numerice.

 9

În fiecare din noi s-ar ascunde aşadar personajul de basm care doreşte să i se confirme că „este cea mai frumoasă din ţară”.

 10

Atâta doar că oglinda-oglinjoară este înlocuită de ecranul smartphonului şi cuvintele duhului oglinzii de like-urile pe care le sperăm cât mai numeroase.

11

Departe de a reprezenta un ego supradimensionat, abundenţa de seflie ar traduce mai degrabă o fragilitate narcisistă, o nevoie de confirmare a faptului că existăm în ochii celor din jur.

 12

Existăm, pentru că suntem văzuţi!

 13

Este într-un fel şi confirmarea celebrei afirmaţii a lui Andy Warhol,
conform căreia fiecare dintre noi are dreptul la sfertul său de oră de celebritate.

 14

Aşadar: existăm pentru că gândim sau pentru că seflie-urile noaste au multe like-uri?


Fotografii din expoziţia Amadeo de Souza Cardoso de la Grand Palais, Paris, iunie 2016:
1 (detaliu) şi 2 – Lévriers (~1911); 3 – Le Saut du lapin (1911); 4 – Le Prince et la Meute (1912);
5 – Procession Corpus Christi (1913); 6 – Le Bûcheron (~1914); 7 – Vie des instruments (~1916);
8 – Trou de la serrure / Accouchement de la guitare / Bon ménage / Fraise Avant-garde (~1916);
9 – L’Ascension du carré vert et la femme au violon  (~1916);
10 – Portrait de Paul Alexandre ? (~1917); 11 – Entrée (~1917); 12 – Zinc (~1917); 
13 – Coty (~1917); 14 – Chanson populaire (~1916).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire