vendredi 31 mars 2017

Săptămâna presei în şcolile din Franţa [Radioreportaj 199]

Bună ziua tuturor!

De aproape 30 de ani, în fiecare primăvară, elevii de toate vârstele din toate colţurile Franţei au timp de o săptămână posibilitatea de a decripta modul de funcţionare a mijloacelor de informare în masă. Asta pentru că în fiecare primăvară este organizată Săptămâna presei în şcoală, manifestare aflată în plină desfăşurare în momentul în care vă vorbesc.

O manifestare al cărui scop este de a stimula curiozitatea, dorinţa de a se informa şi mai cu seamă spiritul civic, încă de la cea mai fragedă vârstă.


Pentru unii, este o ocazie de a descoperi presa scrisă, prin intermediul ziarelor şi revistelor ce sunt distribuite gratuit în cursul acestei săptamâni în şcoli.

Pentru alţii, o posibilitatea de a se întâlni cu ziarişti din presa scrisă, radio ori televiziune, şi de a înţelege cum ia naştere un articol de ziar sau o emisiune, cum lucrează un jurnalist, care este libertatea de care se bucură şi riscurile pe care le asumă, aici şi pe alte meleaguri, care sunt obstacolele pe care le poate întâmpina şi care sunt principiile deontologice pe care le respectă. 

Întâlniri care se desfăşoară fie în şcoli, fie în nenumărate redacţii de ziare şi reviste, în birourile şi studiourile unor posturi de radio ori de televiziune care-şi deschid porţile să-şi dezvăluie secretele pentru grupuri de elevi ce-i vizitează cu această ocazie.

În sfârşit, pentru alţi elevi care participă la Săptămâna presei în şcoală, este o ocazie de a deveni ei înşişi jurnalişti, de a edita un ziar, o revistă, de a realiza, sub îndrumarea profesorilor lor, o emisiune de radio sau de televiziune şi, de ce nu, de a-şi descoperi o vocaţie.


Cea de a 28-a ediţie a manifestării fiind în plină desfăşurare, ora bilanţului nu a sunat încă. Tot ce vă pot spune este că la ediţia de anul trecut au participat 3.336.000 de elevi şi 210.000 de cadre didactice din nu mai puţin de 15.800 de instituţii şcolare, şi că peste un milion de ziare au fost distribuite gratuit cu această ocazie.

Când spuneam că Săptămâna presei se adresează elevilor de toate vârstele, să nu credeţi cumva că exageram. Chiar şi pentru cei mai micuţi, elevii de „école maternelle”, cum se cheamă aici grădiniţa, sunt prevăzute activităţi, adaptate desigur vârstei, la care, nu-i aşa, „înţelepciunea şi iubirea (lor) e jocul”.


Anul acesta, Săptămâna presei în şcoală are ca temă „De unde vine informaţia?”.
Asemenea adulţilor, cei mai tineri sunt şi ei bombardaţi zilnic de ştiri din lumea largă, fie ele sub formă de texte, fotografii, desene, imagini video sau documente sonore.

Informaţii, zvonuri, interpretări fanteziste – există riscul ca legănaţi de acest flux neîntrerupt să considerăm pertinente toate mesajele mediatice, fie ele publicitate deghizată ori periculoasă propagandă ideologică.

În faţa acestei primejdi, un singur scut: spiritul critic, capacitatea de a pune la îndoială informaţia primită, de a o verifica, de a multiplica şi varia sursele.
Organizatorii manifestării au pregătit pentru cadrele didactice care şi-au manifestat dorinţa de a realiza un proiect în cadrul Săptămânii presei în şcoală un dosar pedagogic extrem de bogat, plin de exemple concrete ce pot servi drept punct de plecare pentru pasionante dezbateri cu elevii.

Printre subiectele propuse aş enumera:
- sursele de informare;
- informaţie sau publicitate?
- informaţie sau intoxicaţie?
- fact-checking, verificarea sistematică a  afirmaţiilor şi cifrelor avansate în special de responsabilii politici, sau
- procesul de concentrare a mijloacelor de informare în masă şi potenţialele conflicte de interese pe care le generează.


Fiecare dintre aceste subiecte este ilustrat cu numeroase exemple.

Printre acestea, la capitolul fact-checking, revine adesea un personaj politic ce s-a specializat în „adevăruri alternative”, Donald Trump. Un singur exemplu: afirma în timpul campaniei prezidenţiale că procentul real de şomeri din Statele Unite ar fi nu de 5%, cum indicau datele oficiale, ci de 42%. În realitate, el adăugase la numărul şomerilor pe toţi cei care nu lucreză pentru că nu doresc, de exemplu studenţii sau mamele casnice. 

Ce-i drept, şi exemplele franceze provin de cele mai multe ori tot din rândul politicienilor, mulţi dintre ei având o părere foarte originală despre adevăr şi minciună. Pardon, despre adevăr şi „adevăr alternativ”!

Desigur, elevii sunt încurajaţi să urmărească programele de actualităţi, să încerce să depisteze şi să disece fenomene similare. Proverbul francez spune că „un homme averti en vaut deux” – un om prevenit face cât doi. Săptămâna presei în şcoală contribuie aşadar la „construirea” unor generaţii de tineri ce nu se vor lăsa, cu una cu două, minţiţi şi manipulaţi.

Ce puţin, putem spera!


Amelia Chirca
Radioreportaj pentru emisiunea
„Ştiinţa în cuvinte potrivite”
de vineri 24 martie 2017,
cu Corina Negrea şi Dan Manolache
pe Radio România Cultural.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire