mercredi 3 mai 2017

Kokdu şi tableta sufletului – Musée des Arts asiatiques, Nice

Note şi imagini din ultima zi a expoziţiei KOKDU, compagnons de l’âme,
organizată de Muzeul de Arte asiatice din Nisa în colaborare cu Muzeul Kokdu din Seul.


În Coreea, în timpul întregii perioade Choson (1392-1910) şi până la mijlocul secolului XX, 
era obiceiul de a conduce morţii la groapă folosind un palanchin funerar ornat de kokdu.


Structura funerară numită sangyeo se deplasa în procesiune de la capela mortuară până la locul de îngropare, 
purtată de mai mulţi bărbaţi, pe braţe sau pe roţi, în sunetele percuţiilor şi cântecelor.


Sangyeo prezentat în expoziţie este reproducerea unei structuri fabricate la sfârşitul dinastiei Choson.
 El este realizat din lemn, mătase, bumbac şi metal, şi este decorat de 46 kokdu.

  
Kokdu sunt figurine de lemn care reprezintă personaje, flori, animale reale sau supranaturale. 
Rolul lor era să ghideze defunctul în lumea de dincolo şi să protejeze sufletul acestuia de spiritele nefaste.


Kokdu reprezentă de manieră simbolică diferitele sfere care alcătuiesc universul:
sfera fiinţelor umane, cea a animalelor, a vegetalelor, a lumii de dincolo.


Lumea oamenilor este personificată prin figurile învăţatului, ale războinicului, ale călugărului budist,
 ale muzicantului, ale femeii căsătorite sau necăsătorite, ale servitorului etc.


Lumea animalelor reale sau imaginare este reprezentată prin dragon, fenix, tigru, leu şi cal, 
iar bujorul, lotusul şi pinul sunt utilizaţi pentru a simboliza regnul vegetal.

DRAGONUL
Dragonul (yong) este un simbol de înaltă autoritate şi un simbol al puterii imperiale.


Figură mitică de origine chineză, el face referinţă la lumea celestă, dar şi la trecerea la o nouă viaţă, printr-o înnoire (năpârlire) evocată de porţiunea sa în formă de şarpe. Dragonul simbolizează de asemenea forţele naturii, în special cele ale apei, evocată prin peştele cu care este deseori reprezentat.


Partea de sus a structurii funerare este ornată de dragoni orizontali, plasaţi în acelaşi sens cu corpul defunctului. Cei doi dragoni înlănţuiţi privesc în direcţii opuse şi protejează sicriul. Pe corpurile lor sunt plasaţi kokdu umani, cum ar fi aici un ghid, un apărător şi un servitor.


În partea din faţă şi în partea din spate a structurii funerare sunt fixaţi dragoni verticali, în formă de T. Aceştia urmăresc ce se întâmplă în stânga şi în dreapta sicriului, pe direcţii complementare dragonilor orizontali.


În partea din faţă şi în cea din spate ale acoperişului structurii funerare de procesiune este plasat câte un panou emisferic cu un cap de dragon. Expresia ameniţătoare a acestuia este menită să alunge spiritele malefice.

FENIXUL
Alegorie a transcendenţei şi a ascensiunii, fenixul (bongwhang), animal de bun augur, este o figură importantă în decoraţia structurii funerare. Reprezentarea aripilor şi a crestei sugerează flăcări care se ridică spre cer.


Fenixul simbolizează forţele ascendente care luptă contra gravitaţiei terestre şi care uşurează trecerea defunctului din această lume spre lumea cealaltă.


Fenixul decorează în general cele patru colţuri ale palanchinului funerar. El este deseori însoţit de un clopoţel, a cărui funcţie este să alerteze purtătorii palanchinului atunci când transportul nu este făcut cu suficientă grijă.

GHIDUL
Kokdu-ghid ajută defunctul să-şi găsească drumul în lumea de dincolo. El apare deseori călărind sau alături de creaturi mitice precum dragonul, fenixul sau alte animale legendare.


Statueta din stânga reprezintă un personaj cu riduri desenate pe frunte şi care poartă o pălărie tradiţională din păr de cal (gat). Personajul din dreapta reprezintă un nobil călare, care poartă acelaşi tip de pălărie. Figura sa este desenată pe trei feţe ale statuetei, căci artizanul încearcă să creeze iluzia de volum şi de mişcare.

APĂRĂTORUL
Kokdu-apărător protejează defunctul de spiritele rele. Este uşor de recunoscut datoarită înfăţişării sale ameninţătoare şi faptului că poartă o armă.


Reprezentarea sa s-a schimbat în decursul timpului. Dacă în timpul dinastiei Choson era reprezentat ca un ofiţer cu  grad înalt, la sfârşitul ocupaţiei japoneze în 1945 kokdu-gardă devine un simplu soldat înarmat cu o puşcă.

AJUTORUL
Rolul acestui tip de kokdu, cu atitudine discretă şi liniştită este să servească defunctul ca şi cum ar fi mereu în viaţă. În timp ce kokdu-ghid merge în faţă, kokdu-ajutor este plasat în spate.


SALTIMBANCUL
Separarea provocată de moartea cuiva produce durere şi generează o instabilitate greu de dominat. Kokdu-saltimbanci, maeştrii ai echilibrului şi ai mişcării, au rolul de a contrabalansa această stare.

  
Ei cântă la diferite instrumente muzicale, dansează, interpretează scenete sau fac acrobaţii.

BANSANGSSI – alungătorul spiritelor rele
Bansangssi (sau Bangjang) este un personaj mitic care, cu un aer ameninţător, îndepărtează spiritele rele în timpul ceremoniei funerare.


El poate fi reprezentat printr-un kokdu plasat înaintea sicriului şi poate înlocui cei doi dragoni verticali în formă de T.


PALANCHINUL SUFLETULUI
În timpul dinastiei Choson, se considera că moartea constă în separarea sufletului de corp.

Pentru ca această separare să se realizeze, trebuiau utilizate două mijloace de transport diferite: unul pentru corp, în palanchinul prezentat mai sus, şi altul pentru suflet, materializat printr-o tăbliţă plasată într-un alt palanchin, mai mic, numit yongyeo.


Acest palanchin mic era purtat de doi bărbaţi. În afară de această tăbliţă sau „cutie pentru suflet”, în palanchin se mai puneau un vas pentru ars tămâie şi un portret al celui mort.

După ceremonie, tăbliţa reprezentând sufletul defunctului era redată familiei.

Amelia&MSChirca,  Nisa, dim. 23 aprilie 2017

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire