lundi 25 juin 2018

AVALOKITESVARA cu 1000 de braţe şi 1000 de ochi - Musée des Beaux-Arts du Vietnam, Hanoi




Bodhisattva Avalokitesvara este întruchiparea compasiunii, una din virtuţile esenţiale provăduite de budism. 
Uneori este numit Buddha Compasiunii sau chiar, pentru Guan Yin, varianta chineză a personajului, Zeiţa Milei.


« Guanyin figure parmi les géants de la compassion. En Inde, il s’agissait d’un bodhisattva appelé Avalokitesvara, dont le nom signifiait déjà „Celui qui regarde d’en haut avec compassion”. En Asie du Sud et au Tibet, il est un personnage masculin, mais il change de sexe en Chine où l’on n’en trouve plus aucune représentation masculine à partir du XIVe siècle. »

[Cyrille J.-D. Javary, Les trois sagesses chinoises: Taoïsme, Confucianisme, Bouddhisme, Albin Michel, Paris, 2010, p.202]



În iconografia budistă sunt cunoscute 33 de reprezentări diferite ale lui Avalokitesvara, în funcţie de numărul de braţe (de la 2 la 1000), de numărul de capete (de la 1 la 11) şi de prezenţa unor atribute specifice (o floare de lotus, un flacon cu nectar, etc.).


Cele 1000 de braţe simbolizează compasiunea fără margini de care dă dovadă Avalokitesvara
iar cei 1000 de ochi, câte unul în fiecare palmă, arată că el veghează asupra unei infinităţi de fiinţe.


Pe cap, Avalokitesvara poartă un fel de coroană formată din trei rânduri de capete, 
deasupra cărora este plasat Buddha Amitabha, cel al cărui nume, în sanscrită, înseamnă „Lumina Infinită”.





Deoarece nu este uşor de sculptat 1000 de braţe, o variată des întâlnită este cea a lui Avalokitesvara cu 42 de braţe, din care 40 dispuse în evantai în jurul corpului. Este cazul unei alte statui de Bodhisattva Avalokitesvara expusă în Muzeul de Arte Frumoase de la Hanoi.




Les bodhisattvas

« Le Mahayana [le Grand Véhicule, un des deux grands courants du bouddhisme, l’autre étant Theravada ou Hinayana, le Petit Véhicule] accorde une importance essentielle aux bodhisattvas, littéralement ceux qui sont sur le point (sattva) de devenir des éveillés (bodhi).
Dans la terminologie bouddhiste, le bodhisattva est une sorte de saint.
C’est un être qui, durant ses vies successives, a acquis suffisamment de mérites pour pouvoir enfin accéder au nirvana, cesser de souffrir et devenir  un bouddha mais qui, parvenu au seuil du basculement final, y renonce volontairement pour ne pas jouir seul. Il accepte donc de revenir encore vivre dans le monde, dans le seul but d’aider les autres vers la voie du salut. »

[Cyrille J.-D. Javary, Les trois sagesses chinoises: Taoïsme, Confucianisme, Bouddhisme, Albin Michel, Paris, 2010, p.171]