Amelia Chirca - Reportaje pentru emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite" - Radio România Cultural


Amelia Chirca
Intervenţii în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
 redactori Corina Negrea şi Dan Manolache,
transmisă de Radio România Cultural
http://www.radioromaniacultural.ro/

Înregistrarea din emisiune a radioreportajului este disponibilă pe pagina principală a blogului

Vezi şi blogul emisiunii, publicat de Mihaela Starton:

Firul de păr complice cu ştiinţa, Paris 
- Radio (72)
[18/02/2012]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
transmisă vineri, 17 februarie 2012, de Radio România Cultural.

Bună ziua tuturor!

Astăzi vom purcede aşadar la despicarea firului în patru...

Ocazia ne este oferită de o expoziţie organizată de Palais de la Découverte în colaborare cu Fundaţia l'Oréal şi intitulată Le cheveu, de mèche avec la science, ceea ce s-ar putea traduce prin
"Părul, complice cu ştiinţa".

Deschisă până la sfarşitul lunii august, are ambiţia de a decripta şi dezvălui vizitatorilor secretele podoabei capilare...

Pedagogică, interactivă, ludică - adică jucăuşă...

Realizată în franceză, engleză, spaniolă, dar şi în braille...

Zoom asupra firului de păr: un film unic în lume, realizat cu ajutorul celor mai puternice microscoape disponibile la ora actuală - mărire de un milion de ori, proiectat pe sol...


Vizitatorul este invitat să se aşeze într-un fotoliu dotat cu un videomicroscop, care îi va permite să-şi exploreze propria podoabă capilară. Imaginea, mărită de 1000 de ori, este proiectată pe ecran şi ne permite să observăm că firele "vecine" pot avea culori şi diametre diferite...

Călătoria prin "lumea" celor vreo 150.000 de fire care ne alcătuiesc coafura continuă cu explorarea rădăcinilor: adevărat laborator în care celulele se multiplică, se lungesc şi se sudează între ele pentru a constitui o tijă a cărei lungine creşte cu aproximativ 1 cm pe lună şi a cărei speranţa de viaţă este de circa 3 ani...

Putem afla:
·  care sunt asemănările şi deosebirile între firul de păr uman şi firele ce alcătuiesc blana diferitelor animale,
·  cum se explică faptul că părul poate fi drept, buclat sau foarte creţ,
·  cum se explică "alopecia androgenetică", altfel spus "chelia",
·  cum doar un fir de păr permite nu numai identificarea amprentei genetice a proprietarului său, dar şi reconstituirea obiceiurilor sale alimentare sau toxicologice, fapt ce-l transformă adeseori în preţios indiciu pentru anchetele poliţiste...

Aşadar, până la sfârşitul lunii august, în plin centrul Parisului, la doi paşi de Champs Elysées...


Foto: Podoabe pentru păr, Muzeul Calouste Gulbenkian, Lisabona



Muzeul Vinului, Paris
 - Radio (71)
[12/02/2012]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
transmisă vineri, 10 februarie 2012, de Radio România Cultural.

 Bună ziua tuturor!

Astăzi vă invit să facem împreună o vizită menită să ne stimuleze în egală măsură papilele gustative şi celulele gri. Vom purcede aşadar să vizităm o veche carieră de calcar... Galerii din care, între secolele XIII şi XVIII, se extrăgea materialul de construcţie utilizat pentru edificarea clădirilor pariziene. Pe aici, cu vreo 45 de milioane de ani în urmă, se întindea o mare caldă, ale cărei vestigii, sub formă de cochilii fosilizate, sunt încă vizibile pe alocuri.


Mult mai târziu, galeriile au fost transformate în pivniţe pentru a adăposti vinul mănăstirii Passy. Revoluţia franceză a trecut şi pe aici, distrugând mănăstirea şi probabil bând vinul. Pivniţele însă au rămas şi găzduiesc din 1984 încoace Muzeul parizian al Vinului.

Situat la zece minute pe jos de inconturnabilul Tour Eiffel, muzeul perezintă peste 2.000 de obiecte legate de fabricarea, comercializarea şi consumul vinului, din cele mai vechi timpuri şi până în zilele noastre.


Muzeul oferă la sfârşitul vizitei posibilitatea de a degusta unul sau mai multe soiuri de vin. O degustare realizată conform tuturor regulilor artei, sub îndumarea unui oenolog. Prilej de a descoperi arome ameţitoare, dar şi un vocabular nu mai puţin tulburător...

Vizitatorul poate descoperii nu numai "buchetul", dar şi "rochia" sau chiar "coapsa" unui vin bun. Iar penru cei mai conştiincioşi, un restaurant permite aprofundarea subiectului prin gustarea unor eşantioane de gastronomie franceză, în perfectă armonie cu vinurile ce le însoţesc...


Un studiu fără precedent: ELFE, Franţa 
- Radio (70)
[29/01/2012]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
 transmisă vineri, 27 ianuarie 2012, de Radio România Cultural.


Bună ziua tuturor!

Astăzi aş vrea să vă vorbesc despre un studiu fără precedent în Franţa, al cărui obiectiv este să răspundă la o întrebare aparent foarte simplă: cum cresc copiii noştri? Altfel spus: care sunt efectele mediului, ale anturajului familial şi ale condiţiilor de viaţă asupra dezvoltării lor fizice şi psihice, asupra sănătăţii şi capacităţii lor de a se integra în societate.

Intitulată ELFE, siglă ce rezumă termenii Etude Longitudinale Française depuis l'Enfance, această experienţă inedită mobilizează nu mai puţin de 400 de cercetători reprezentând un număr impresionant de discipline ştiinţifice şi se va desfăsura pe o durată de 20 de ani. Dimensiunile eşantionului de populaţie studiat sunt şi ele impresionante, căci este vorba de nu mai puţin de 20.000 de bebeluşi, toţi născuţi în 2011.


 20.000 de bebeluşi născuţi în 344 de maternităţi franceze desemnate prin tragere la sorţi, şi ai căror părinţi au acceptat să participe la această anchetă ambiţioasă şi inedită, vor fi urmăriţi, cântăriţi, măsuraţi, analizaţi şi studiaţi până la vârsta de 20 de ani.

Scopul studiului este de a elucida modul în care schimbările considerabile intervenite în ultimele decenii, cum sunt prelungirea duratei de şcolarizare, schimbarea obiceiurilor alimentare, sedentarismul, poluarea de toate tipurile sau apariţia noilor modele familiale, influenţează dezvoltarea noilor generaţii.


Studiul, pilotat de Institutul Naţional de Studii Demografice şi de Institutul Naţional pentru Sănătate şi Cercetare Medicală, nu se va mulţumi să constate. Concluziile sale vor sta la baza noilor strategii naţionale menite să optimizeze dezvoltarea, starea de sănătate şi socializarea noilor generaţii. Cu alte cuvinte, ele vor sta la baza viitoarelor politici sociale şi de sănătate publică.


O crimă preistorică - Palais de la Découverte, Paris
 - Radio (69)
[21/01/2012]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite", 
 transmisă vineri, 20 ianuarie 2012, de Radio România Cultural.

Bună ziua tuturor!

Astăzi vă propun o anchetă poliţistă menită să elucideze o posibilă crimă ce datează de mai bine de 7.000 de ani. Ba chiar un dublu asasinat, căci victimele sunt două la număr: două schelete descoperite în 1928 într-un mormânt la Téviec, o insuliţă în largul peninsulei Quiberon, în Bretania.


 Desigur, ancheta poliţistă este doar un pretext menit să-i atragă pe vizitatorii potenţiali în sălile unei expoziţii dedicate preistoriei.


Cine sunt şi de ce au fost îngropaţi împreună? De ce sunt împodobiţi cu bijuterii? La ce vârstă şi cum au murit? Când şi cum au trăit? - sunt câteva din întrebările la care vizitatorul este invitat să caute răspunsuri.
Cei 300 m2 ai expoziţiei se articulează în jurul unui spaţiu central ce prezintă "scena crimei": o reproducere tridimensională a necropolei mezolitice. În jurul ei, cinci spaţii distincte, fiecare dedicat unui aspect al anchetei. Aceste spaţii formează împreună un dispozitiv interactiv prevăzut cu ecrane tactile, borne audiovizuale, machete, dar şi cu piese autentice datând din epoca în care au trăit cele două victime.

Vizitatorul-anchetator parcurge expoziţia de-a lungul unui traseu prestabilit şi acumulează la fiecare etapă noi indicii. Desigur, ancheta nu se încheie, ca în filme, cu portretul asasinului pe ecranul unui ordinator, ci mai degrabă cu o multitudine de ipoteze privind mobilul dublului asasinat.

Singura certitudine: expoziţia Préhistoire(s), l'enquête de la Palais de la Découverte este o ocazie de a descoperi, de a înţelege şi de a-şi utiliza "flerul" de detectiv şi, în acelaşi timp, de a se amuza.


Un palat de ciocolată -
Radio (68)
[17/12/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
 transmisă vineri, 16 decembrie 2011 de Radio România Cultural.

Bună ziua tuturor!
Mă bucur să vă regăsesc pentru ultima intervenţie radiofonică a anului 2011, iar pentru că sărbătorile de sfârşit de an se apropie cu paşi uriaşi, îmi este greu să-mi imaginez subiect mai potrivit decât o vizită la muzeul parizian al ciocolatei.

 O vizită la Choco Story de la Paris este o încântare pentru o bună parte din simţuri - miros, văz şi, bineînţeles, gust, dar şi o călătorie instructivă prin nu mai puţin decât 4000 de ani de istorie. Pe scurt, o adevărată aventură.
 Olmecii, mayaşii, toltecii şi aztecii - civilizaţii care au venerat arborele de cacao şi băutura amară pe care o  preparau din cacao, apă şi condimente. Divinul nectar, hrana zeilor, ar fi ajuns la oameni prin intermediul zeului Quetzalcoatl (sau celebrul şarpe cu pene), care i-a învăţat cum să cultive copacul şi cum să prepare "Tchocoatl".
 Se pare că încă din 1502, Cristofor Columb gustase "Tchocoatl", care însă nu-i plăcuse deloc. Întâlnirea din 1519 dintre împăratul aztec Moctezuma şi Hernando Cortez, va avea printre alte consecinţe şi introducerea în Europa a nectarului divin.
 Dacă la început ea nu este pe gustul tuturor, de îndată ce i s-a adăugat nişte zahăr, a devenit băutura preferată la curţile regale, iar spre mijlocul secolului al XVII-lea au apărut primele saloane de ceai şi ciocolată.
Un succes deosebit îl are atelierul în care vizitatorul asistă la fabricarea ciocolatei şi mai ales poate gusta produsele elaborate sub ochii săi. Tot aici sunt prezentate proprietăţile benefice pentru sănătate ale ciocolatei, proprietăţi care fac obiectul a numeroase studii serioase în ultima vreme. Şi care ne oferă un bun pretext pentru a abuza puţin...

Aşadar, dacă treceţi prin Paris şi orice vârstă aţi avea, faceţi o vizită la muzeul ciocolatei. 
Sigur nu veţi regreta!


Cioburi de istorie - Galii 
 Radio (67)
[10/12/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
 transmisă vineri, 9 decembrie 2011 de Radio România Cultural.




Galii - o expoziţie - Gaulois, une expo renversante - Cité des Sciences, Paris
Rezultatele săpăturilor arheologice din ultimii 30 de ani
Vizitatorul poate manupula instrumentele arheologului şi învăţa gesturile specifice meseriei 
Şapte ateliere pentru a analiza vestigiile şi a-l ajuta să înţeleagă informaţiile


O civilizaţie demult apusă


Cetatea Interzisă la Luvru- Radio (66)
[26/11/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite", transmisă vineri, 25 noiembrie 2011 de Radio România Cultural.

Astăzi vă invit să pătrundem împreună în Cetatea Interzisă...


Vizită prilejuită de expoziţia "Cetatea Interzisă la Luvru - Împăraţi ai Chinei şi regi ai Franţei", care îşi întâmpină vizitatorii până pe 10 ianuarie 2012.
O călătorie de-a lungul a 800 de ani de istorie, începând cu dinastia Yuan şi până la mijlocul secolului XIX.


Printre exponate, 130 de piese excepţionale din colecţille Palatului Imperial.
Unele dintre exponate părăsesc pentru prima oară China, iar câteva piese, considerate "comori fragile", nu au mai fost niciodată expuse.
Portretele principalilor suverani chinezi, dar şi obiecte personale, arme, costume de ceremonie şi bijuterii, care îmbină măiestrie artistică şi valoare istorică.


O perioadă care se remarcă prin bogăţia şi importanţa exponatelor este cea a împăratului Kangxi, contemporan cu Ludovic al XIV-lea. Kangxi a domnit 61 de ani - cea mai lungă domnie dintre împăraţii Chinei.
Efervescenţa schimburilor intelectuale dintre Franţa şi China în această perioadă s-a datorat mult prezenţei şi influenţei la curtea împăratului chinez a călugărilor iezuiţi.


Este expusă macheta reşedinţei care a adăpostit două dinastii şi 24 de purtători ai "mandatului celest".
Cetatea Interzisă - edificată "ex nihilo" în numai 16 ani, începând din1406, sub domnia împăratului Yongle.


Alexandu Macedon la Luvru
 Radio (65)
[19/11/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
transmisă vineri, 18 noiembrie 2011 de Radio România Cultural.


Astăzi vă invit la o călătorie imaginară într-o regiune a Europei adeseori evocată în ultima vreme - în Grecia. Mai precis, într-una din regiunile sale, în Macedonia. Motivul acestei călătorii îl constituie o expoziţie găzduită de cel mai prestigios muzeu parizian - să îndrăznesc să afirm că ar fi cel mai... din lume?! Este vorba de Luvru, iar expoziţia se intitulează "În regatul lui Alexandru cel Mare - Macedonia antică".


Deschisă până la mijlocul lunii ianuarie a anului viitor, expoziţia - prin intermediul a 500 de exponate, majoritatea prezentate pentru prima dată în Franţa, evocă istoria Macedoniei antice începând cu secolul XV înaintea erei noastre şi până la epoca romană imperială. Ea evocă în mod deosebit ascensiunea regatului Macedoniei datorată inteligenţei politice a suveranilor săi, dintre care cel mai celebru este desigur Alexandru cel Mare.


O abordare tematică complementară permite evocarea mai multor aspecte ale civilizaţiei macedoniene, printre care organizarea regatului, educaţia, viaţa cotidiană, rolul rezervat femeii, producţia artistică, religia şi aşa mai departe. Un loc aparte este acordat genezei şi evoluţiei legendei lui Alexandru cel Mare.


Aşadar, dacă sunteţi pasionaţi de istorie şi treceţi prin Paris, nu uitaţi că la Luvru vă aşteaptă în acest moment nu numai surâsul Giocondei, ci şi lumea fascinantă a regatului lui Alexandru cel Mare.


Despre jucării şi oameni
 Radio (64)
[14/11/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
transmisă vineri, 11.11.11 de Radio România Cultural.

Bună ziua tuturor!
 Astăzi vă propun o scurtă călătorie în timp... o întoarcere în vremea lipsită de griji a copilăriei.
Pretextul acestei călătorii îl constituie expoziţia intitulată "Despre jucării şi oameni", care este în plină desfăşurare la Grand Palais. Inaugurată pe 14 septembrie, ea îşi aşteaptă vizitatorii până pe 23 ianuarie 2012 şi trebuie să precizez că numărul şi entuziasmul acestora depăşeşte speranţele organizatorilor.


Aşadar, unul dintre cele mai prestigioase spaţii de expoziţii din Paris găzduieşte vreo mie de jucării din toate timpurile şi de pe nenumărate coordonate geografice ale globului. Un adevărat depozit de Moş Crăciun megaloman, o încântare pentru orice puşti şi pentru orice adult care şi-a păstrat sufletul de copil: păpuşi, urşi de pluş, camioane de pompieri, panoplii de cow-boy şi indieni, armuri şi săbii de jucărie şi câte şi mai câte.


Este poate cazul să fac o paranteză, dedicată tuturor acelora care s-ar putea întreba ce caută un subiect despre jucării într-o emisiune intitulată "Ştiinţa în cuvinte potrivite".
Pentru aceştia, două afirmaţii datorate unor personalităţi a căror autoritate este incontestabilă.
Pentru Baudelaire, "jucăria este prima formă de iniţiere în artă", iar pentru Einstein, "jocul este cea mai înaltă formă a cercetării". De altfel, părintele relativităţii mărturisea că primele întrebări cu privire la spaţiu şi timp şi le-a pus pe când construia din cărţi de joc castele de 14 etaje  .


Iar pasiunea pentru mişcarea unui titirez ar fi, se pare, la originea teoriilor lui James Maxwell privind câmpurile electric şi magnetic. Ce să mai spunem despre numeroşii laureaţi ai Premiilor Nobel ştiinţifice care au început prin a se juca cu valijoara micului chimist...
Organizatorii expoziţiei "Despre jucării şi oameni" pleacă de la ideea că jocurile şi jucăriile copilăriei sunt vectori ideali pentru transmiterea de cunoştinţe şi valori, modalităţi de a-i pregăti pe cei mai mici pentru viitoarea lor viaţă de adulţi. [...]


O bună parte din expoziţie este organizată în aşa fel încât să sublinieze şi prejudecăţile sexiste vehiculate de jucăriile copilăriei. Secţiunea dedicată fetiţelor este desigur plină de păpuşi, de la cele vechi din Egiptul antic, până la inconturnabila Barbie a secolului XX. Nu lipsesc vasele şi bucătăriile miniatură, bebeluşii, cărucioarele şi aşa mai departe. Sălile dedicate băieţilor par să poarte ca deviză: viteza, performanţa şi... agresivitatea. Avioane, trenuri şi maşini, mai mult sau mai puţin miniaturizate, arme de tot felul...


Opere de artă, de la cele mai clasice, cum sunt tablourile, până la cele contemporane, ce fac apel la realitatea virtuală, completează expoziţia. Spre sfârşitul acesteia;vizitatorul adult ezită între satisfacţia de a citi încântarea în privirea copilului care îl însoţeşte şi strângerea de inimă la ideea că pentru a deveni adult trebuie, între altele, să ne despărţim de jucăriile copilăriei.


Fotografiile sunt făcute  la National Museum of American History din Washington D.C.


Premiile Sărbătorii Ştiinţei 
Radio (63)
[22/10/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite", 
 transmisă vineri, 21 octombrie 2011 de Radio România Cultural.

Bună ziua tuturor!
Săptămâna trecută vă vorbeam despre o manifestare aflată atunci în plină desfăşurare: ediţia 2011, cea de a 20-a, a Sarbătorii Ştiinţei. Vă promiteam să revin astăzi cu câteva elemente de bilanţ.
[...]
Orice manifestare de această amploare este încununată adeseori şi de câteva premii.
Anul acesta, Ministerul Învăţământului Superior şi al Cercetării a reţinut cinci proiecte pe care le-a finanţat cu câte 200.000 de euro fiecare. Acestea sunt:
·  Ancheta ştiinţifică şi tehnică în muzeele pariziene;
·  Cartierul Ştiinţelor din Paris;
·  Valea Chimiei de la Lyon;
·  Invazia roboţilor, la Toulose;
·  Showul Chimiei de la Bordeaux.


Cu ocazia acestei Sărbători a Ştiinţei, au fost acordate, pentru a treia oară consecutiv, premiile "Le goût de science" ce recompensează cele mai bune lucrări de popularizare a ştiinţei apărute în cursul anului. Acestea au fost trei la număr:
·  un premiu pentru o lucrare ce permite unui public de nespecialşti să înţeleagă descoperiri ştiinţifice de vârf şi impactul lor asupra mediului înconjurător, acordat lucrării "Culoarea în toată strălucirea ei";
·  un premiu pentru un produs cultural (carte, joc) destinat celor mai tineri, între 7 şi 15 ani, pentru a-i familiariza cu discipline considerate adeseori prea austere pentru această vârtă, acordat lucrării "Cartea ştiinţelor şi invenţiilor indiene";
·  un premiu pentru o echipă de cercetători care a găsit o modalitate originală şi eficace de a comunica rezultatele pe înţelesul publicului larg.

În sfârşit, Premiul pentru vocaţia ştiinţifică şi tehnică în rândul fetelor - acordat unor eleve din ultima clasă de liceu, care au ales să studieze domenii în care prezenţa feminină este minoritară. Acest premiu a fost acordat anul acesta unui număr de 34 de liceene, care vor beneficia de un cec, binevenit, şi de o îndrumare personalizată pentru a reuşi în domeniul ales.


Sărbătoarea ştiinţei 2011, Franţa 
Radio (62)
[15/10/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
transmisă joi, 13 octombrie 2011 de Radio România Cultural.


Bună ziua tuturor!

Astăzi vă invit pe calea undelor la o sărbătoare aflată anul acesta la cea de a 20-a ediţie: este vorba de Sărbătoarea Ştiinţei. Prilej de a descoperi lumea ştiinţei şi de a-i întâlni "în carne şi oase" pe cei care, mai celebri sau mai modeşti, contribuie la progresul ştiinţific.

Ediţia 2011 a Sărbătorii Ştiinţei este dedicată Chimiei (să nu uităm că 2011 este Anul Internaţional al Chimiei), dar şi Teritoriilor Franceze de Peste Mări (şi ţări). Manifestarea este destinată unui public larg, de la cei pur şi simplu curioşi, până la cei pasionaţi de ştiinţă, fără a-i uita pe cei indiferenţi sau chiar ostili.

Ateliere, experienţe demonstrative sau participative, expoziţii, conferinţe, vizite de laboratoare în compania cercetătorilor, dar şi spectacole de teatru, filme şi muzică, reprezintă tot atâtea mijloace pentru a face accesibil pentru participanţii de toate vârstele acest domeniu ce are încă pentru mulţi reputaţia de a fi auster şi obscur.

Bineînţeles, tinerii sunt principalii destinatari ai manifestărilor. Lor li se oferă prilejul de a se informa, de a dialoga, de a-şi astâmpăra setea de cunoaştere. Un alt scop mărturisit şi asumat al manifestării este acela de a trezi vocaţii pentru cariere ştiinţifice încă de la cea mai fragedă vârstă.


Instituţii prestigioase de cercetare şi învăţământ superior îşi deschid larg porţile pentru a împărtăşi publicului pasiunea, realizările, dar şi dificultăţile şi îndoielile celor ce lucrează în cercetarea fundamentală sau aplicată.

Ici şi colo au apărut adevărate "sate de ştiinţă" - situri unde sunt grupate mai multe spaţii dedicate ştiinţei. Unele regiuni ale Franţei au decis să propună operătii de anvergură. Astfel, la Bordeaux, în cursul week-endului, are loc "Chimie Show", o manifestare promiţătoare, aflată la frontiera dintre ştiinţă şi artă.

Chimie, biologie, etnologie, matematică, ştiinţe sociale, ecologie sau nanotehnologii - toate au între 12 şi 16 octombrie 2011, adică pe durata Sărbătorii Ştiinţei, deviza:
Ştiinţa este vie, captivantă şi... amuzantă!


Globurile lui Coronelli la Bibliothèque nationale de France
Radio (61)
[08/10/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite", 
transmisă joi, 6 octombrie 2011, ora 13:15 de Radio România Cultural

Bună ziua tuturor!

Astăzi vreau să vă vorbesc despre două obiecte ce concentrează în ele ştiinţă de vârf, măiestrie de meşteşugar, frumuseţe creată de un artist şi... diplomaţie de curtean rafinat.

Aceste obiecte, pe care le-am redescoperit cu încântare cu ocazia recentelor Zile Europeene ale Patrimoniului, sunt Globurile lui Coronelli, după numele celui care le-a realizat, sau Globurile Regelui Soare, după numele primului lor proprietar, regele Louis XIV.


Cele două globuri, realizate în 1683 de către cosmograful veneţian Vincenzo Coronelli, oferă o reprezentare sintetică a Pământului, respectiv a Cerului, mai precis a ceea ce se ştia la vremea respectivă despre Pământ şi Cer.

Piese monumentale - căci amândouă sferele au diametrul de 4 metri, concentrate de ştiinţă şi embleme ale puterii absolute, globurile au fost comandate şi apoi oferite Regelui Soare de către cardinalul César d'Estrées.

Monarhul le-a atribuit apoi Bibliotecii regale, decizie foarte inspirată, care le-a salvat de soarta tristă - distrugerea - de care au avut parte la Revoluţie nenumărate alte obiecte preţioase ce decorau reşedinţele regale.

Una din cele două sfere oferă o cartografie completă a Planetei şi a bogăţiilor sale. Adevărată enciclopedie bogată în informaţii, ea combină hărţile teritorilor cunoscute cu texte caligrafiate şi cu imagini pictate ce pun în scenă evenimente reale şi istorii fantastice.

Zonele deja bine-cunoscute ale cartografiei epocii surprind prin precizie. Altele, despre care nu existau decât puţine informaţii sau a căror existenţa era doar bănuită, au contururi imprecise, cum este cazul Teritoriului Austral Necunoscut.

Expediţiile maritime ale exploratorilor celebri sunt reprezentate prin imagini şi texte menite să trezească curiozitatea şi spiritul de aventură ale contemporanilor, mai ales că bogăţiile, reale sau presupuse, ale tărâmurilor îndepărtate se bucură de un tratament privilegiat. Textele şi imaginile vorbesc despre perle şi mirodenii, argint, blănuri, pene de păsări rare sau minereuri. Este evocată vânătoarea de balene, avântul şi securitatea liniilor maritime comerciale. Minunate şi pline de informaţii sunt imaginile pictate ale diferitelor tipuri de nave!


Unele ţinuturi sunt evocate cu teamă. Africa este populată de animale periculoase, iar în Brazilia, indigenii sunt reprezentaţi, conform povestirilor lui Amerigo Vespucci, ca nişte fioroşi antropofagi.

Patru continente sunt reprezentate alegoric. Printre ele, Europa, o femeie încoronată ce priveşte spre... America.

În ceea ce priveşte dedicaţia curteanului D'Estrée pentru suveranul său, ea este o mină de informaţii cu privire la moravurile epocii.

Cel de al doilea glob, globul celest, invită privitorul la o călatorie printre constelaţii, aşa cum se prezentau ele în ziua în care s-a născut viitorul suveran.

Inspirat de sistemul lui Ptolomeu, Universul reprezentat are în centru Pămâtul, imobil, în jurul căruia se învârtesc, dinspre orient spre occident, toate corpurile cereşti. 72 de constelaţii sunt reprezentate sub formă alegorică: Ursa mare, Coroana Boreală, Lira, Perseu şi capul Meduzei, şi aşa mai departe. Pictate în camaieu de bleu de către Jean-Baptiste Corneille, ele poată inscripţii în patru limbi: franceză, latină, greacă şi arabă.

Nu mai puţin de 1.880 de stele sunt reprezentate de mici discuri de bronz aurit, a căror dimensiune variază în funcţie de luminozitatea stelei pe care o reprezintă. Cometele sunt şi ele reprezentate.


Astăzi, Globurile lui Coronelli, a căror existenţă a cunoscut numeroase aventuri, dar şi vălul uitării, sunt protagonsitele unei expoziţii permanente la situl parizian François Mitterrand al Bibliotecii naţionale a Franţei.

Asemenea unor vedete, ele sunt oferite publicului în toată splendoarea lor. În acelaşi timp, toţi parametrii imaginabili (umiditate, temperatură, intensitate luminoasă) sunt supravegheaţi în permanenţă, pentru a le proteja.

În 2005, Globurile lui Coronelli au părăsit timp de 15 zile sediul Bibliotecii, pentru a fi expuse, într-o scenografie excepţională, la Grand Palais, la reinaugurarea sa după restaurare. Nu mai puţin de 500.000 de vizitatori le-au admirat cu această ocazie.

Aşadar, dacă treceţi - oricând - prin Paris, nu uitaţi: Globurile lui Coronelii vă aşteptă la Biblioteca naţională a Franţei. Sigur nu veţi regreta!


Ştiinţa în metrou
Radio (60)
[30/09/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
Radio România Cultural, joi, 22 septembrie 2011


Anul internaţional al biodiversităţii.


Îmi dau bine seama că anunţând subiectul de astăzi, fără prea multe detalii: "Ştiinţa în metrou", am putut prilejui unele asociaţii de idei surprinzătoare.

Să fie vorba de o dorinţă subită a cercetătorilor de a schimba ambianţa calmă a laboratoarelor pentru agitaţia unei staţii de metrou la ora de vârf?

Nu fiţi îngrijoraţi! Metroul parizian cu e invadat de savanţi excentrici care încearcă să rezolve cuadratura cercului între Bastille şi Place d'Italie, sau să depăşească viteza luminii la Châtelet - Les Halles.

Nimic de acest gen! Este vorba doar de furnici, bacterii, moluşte şi crustacee, care au invadat de câtăva vreme cheiul staţiei Luxembourg.



Nu uitaţi: dacă treceţi prin Paris, în staţia Luxembourg aveţi întâlnire cu biodiversitatea!



Zilele Patrimoniului la Bibliothèque nationale de France
Radio (59)
[23/09/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite", 
Radio România Cultural, joi, 22 septembrie 2011.


O carte atât de mică, încât este numită: "un microb".

Astăzi aş vrea să vă vorbesc despre şansa pe care am avut-o de a-i întâlni pe Alain, Anne-Claire, Julie, Patrice, Sébastien şi lumea lor magică.


Ce legătură cu "Ştiinţa în cuvinte potrivite"?
Convinşi de mult că "nu-i mai de folos zăbavă" decât cea dedicată paginilor unei cărţi, am ales pentru Zilele Patrimoniului o vizită la BnF, Biblioteca naţională a Franţei.

La situl François Mitterrand, ne aşteptau cele patru turnuri de 79 de metri înălţime, a căror formă sugerează tot atâtea cărţi deschise, şi care adăpostesc câte un exemplar din tot ce s-a tipărit în Franţa, din secolul XVI încoace.

Şi ne mai aşteptau nenumărate vizite şi ateliere, ca cel dedicat tehnicilor de conservare a documentelor audiovizuale, laboratorul dedicat noilor tehnologii, spaţiul dedicat cărţilor rare, manuscriselor şi obiectelor de excepţie, cum sunt globurile terestre ale lui Coronelli.

Dar mai cu seamă ne aşteptau Alain, Julie, Anne-Claire, Sebastien şi colegii lor, artizani de excepţie, care ne-au vorbit cu pasiune şi ne-au demonstrat cu dibăcie tot ceea ce fac pentru a prelungi viaţa cărţilor.

Alain
Anne-Claire
Julie
Patrice
Sébastien

Cu un amestec de gingăşie şi precizie, şi cu unelte de la cele mai simple (ac, aţă, gume, pensule), la cele mai sofisticate, ei repară, consolidează, reconstituie pagini şi coperţi, uneori cărţi întregi, redau viaţă titlurilor şi decorului aurit.

Gesturile cu care manipulează un volum în suferinţă au în acelaşi timp delicateţea mângâierii, prudenţa medicului în căutarea diagnosticului şi precizia chirurgului.

O ghidă plină de pasiune

Vizita unuia din atelierele de consolidare şi restaurare, datorită ghidei pasionate şi pasionante, ne-a permis să înţelegem cât de complex este procesul de elaborare a obiectului "carte". Şi, bineînţeles, să avem pentru el şi mai multă dragoste şi respect.



Zilele patrimoniului, Paris 2011
Radio (58) 
{16/09/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite", 
Radio România Cultural, joi, 15 septembrie 2011

În rezumat:
A 28-a ediţie a Zilelor Patrimoniului în Franţa se desfăşoară în zilele de 17 şi 18 septembrie 2011.
Peste 15.000 (15.432 în 2010) de monumente, capodopere de arhitectură civilă sau religioasă, muzee, instituţii, parcuri şi grădini, situri arheologice, construcţii industriale şi agricole, etc. deschise publicului.
Peste 12 milioane de vizitatori înregistraţi în 2010.

În concluzie:
Este momentul să vă duceţi să vedeţi Cité des Sciences şi Geoda de la Villette, pentru că acolo o să fie, poate, mai puţină lume.




Maya, din zori la crepuscul - Musée du quai Branly, Paris
Radio (57, partea a 2a)
[05/07/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
 Radio România Cultural, vineri, 1 iulie 2011

Continuare la "Fluviu de cuvinte - Charles Sandison - Musée du quai Branly", postat pe 2 iulie 2011

Extrase

Să presupunem acum că am ajuns la izvoarele acestui fluviu fascinant, la sălile ce găzduiesc expoziţia temporară "Maya, din zori la crepuscul"

1

… deschisă până pe 2 octombrie, expoziţia prezintă vizitatorilor 160 de obiecte - ceramică pictată, stele funerare, bijuterii şi obiecte de cult, expuse într-un parcurs cronologic ce alcătuieşte o panoramă completă a culturii maya din Guatemala …

2

… realizată în colaborare cu Muzeul Naţional de Arheologie şi Etnologie din Guatemala …
3

… majoritatea exponatelor nu au părăsit până acum ţara de origine …

4

… obiectele expuse … frumoase şi rafinate …
purtătoare de informaţii … civilizaţie multimilenară …

… remarcabila scriere maya … cunoştinţe în domeniul astronomiei şi matematicii …


… complexitatea socială, politică şi economică …


… viziunea lor despre lume, viaţă şi moarte ... practicile religioase …



… cele mai recente descoperiri arheologice … promiţătorul El Mirador, selecţionat pentru o viitoare intrare în patrimoniul mondial UNESCO …



… unul din meritele acestei expoziţii este şi acela de a atrage atenţia asupra faptului că civilizaţia maya, asociată mai degrabă în mintea noastră cu Mexicul, s-a dezvoltat în realitate într-o regiune mult mai vastă, ce cuprinde integral Guatemala şi Belize, dar şi vestul Hondurasului şi al Salvadorului …



Aşadar, dacă treceţi prin Paris înainte de 2 octombrie, faceţi o vizită la Musée Branly, la doi paşi de Tour Eiffel. Sigur nu veţi regreta timpul petrecut în compania mayaşilor, chiar dacă nu veţi afla nimic în legătură cu prezicerile lor privind sfârşitul lumii ;)

Radio (57) - Musée du quai Braly, Paris, partea a doua - Foto MSChirca









Fluviu de cuvinte - Charles Sandison - 
Musée du quai Branly, Paris
Radio (57, partea 1a)
[02/07/2011]
1
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite",
Radio România Cultural,  vineri, 1 iulie 2011


Astăzi aş dori să vizităm împreună o expoziţie la care se poate ajunge urcând spre izvoarele unui fluviu de cuvinte.
3
Poate credeţi că e o figură de stil. Nici vorbă!
4
Fluviul cu pricina curge de-a lungul rampei ce permite accesul la platoul colecţiilor de la Muzeul Branly.
5
Este vorba de creaţia artistului contemporan Charles Sandison: the River.
6
16.597 de cuvinte, nume ale grupurilor etnice şi ale siturilor ilustrate de obiectele din colecţiile muzeului, proiectate şi animate în aşa fel încât iau aparenţa unui fluviu în continuă mişcare, cu zone de turbulenţă, cu afluenţi, vârtejuri şi cascade ce însoţesc fluxul vizitatorilor.
7
Cuvintele se amestecă, se detaşează din vâltoare, atrag privirile şi aţâtă curiozitatea.
8
Simplul acces la platoul colecţiilor devine, datorită lor, un adevărat parcurs iniţiatic.
9
"Cuvinte potrivite" - ce mai!
10


Al 49-lea Salon Internaţional al Aeronauticii şi Spaţiului, Paris Le Bourget
Radio (56)
[26/06/2011]
Amelia Chirca - Intervenţie în emisiunea "Ştiinţa în cuvinte potrivite", 
Radio România Cultural, vineri, 24 iunie 2011
Extrase

Cea mai veche manifestare consacrată aeronauticii, Salonul, cu vocaţie internaţională, a fost organizat pentru prima dată în 1909.

La prima ediţie, sub cupola de la Grand Palais, în plin centru parizian - deja 100.000 de vizitatori şi 380 de expozanţi.

1
Anul acesta: peste 2.000 de expozanţi care reprezintă aproape 50 de ţări de pe toate continentele; 28 de pavilioane internaţionale.

Ultimele noutăţi în materie de aeronave, sateliţi, elemente specifice pentru motoare, sisteme de pilotaj, amenajări ale cabinelor sau echipamente şi servicii aeroportuare.

2
Solar Impulse - avionul care a reuşit să zboare zi şi noapte, timp de 26 de ore, 10 minute şi 19 secunde, fără nici un carburant, utilizând exclusiv energie solară.

Boeing 747-8 Cargo a zburat utilizând un carburant ce conţine 15% biocarburant obţinut dintr-o plantă din familia verzei.

Proiectul Zehst - Zero Emission High Speed (sau Hyper Sonic) Transport - avion hipersonic şi ecologic, capabil de a zbura de la Paris la Tokyo în numai 2 ore şi jumătate; la o altitudine de 32 km, cu o viteză de 4.800 km/h. Prima demonstraţie prevăzută pentru 2020, iar pentru primul zbor comercial - răbdare până în 2050…



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire